کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
نکاتی در مورد استرس

نکاتی در مورد استرس

برای جلوگیری و درمان استرس، لازم است که نکاتی در مورد استرس بدانیم، در جهت کاهش آن حرکت کنیم؛ با کنکور آسان است همراه باشید.

شناخت استرس

در طول روز با کلمه ی استرس احتمالا چندین و چندبار مواجه می شویم. در گام نخست، برای اینکه بدانیم استرس چیست و شامل چه حالاتی می شود به معرفی آن می پردازیم و در ادامه به بررسی نکاتی در مورد استرس می پردازیم.

استرس چیست؟ استرس یک احساس ناخوشایند می باشد که به صورت های فیزیکی و ذهنی در شخص بروز می کند.

تفاوت اضطراب و استرس

اضطراب عبارت از یک احساس ناخوشایند، مبهم، هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته است.

در بیان بهتر، استرس حالتی از اضطراب است و زمانی تجربه می‌شود که مسئولیت‌ها، افزون بر حدی باشد که شخص توانایی انجام آن را به سهولت داشته باشد.

استرس و اضطراب مفید اگر در جهت منفی باشد به مطالعه ی ما صدمه وارد می کنید اما اگر بتوانیم آن را کنترل و از آن به عنوان محرک در جهت مطالعه استفاده کنیم چه بسا به مطالعه ی ما نیز کمک خواهد کرد. پس هر دو در واقع می‌توانند انگیزه‌ای برای انجام کار یا مطالعه در شما ایجاد کنند.

نکاتی در مورد استرس: انواع استرس

استرس می تواند گاهی خفیف و زود گذر و گاهی مزمن و شدید باشد. در حالت کلی استرس به دو بخش:

  • استرس حاد
  • حالت دوم: استرس مزمن

حال به شناسایی انواع استرس و میزان تاثیر آن ها می پردازیم:

  • استرس حاد:

استرس حاد معمولاً همه ما را گاهی اوقات تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع استرس در عین حال که رایج است اما کوتاه مدت و زود گذر است. معمولاً با رویدادهایی که در حال حاضر یا آینده نزدیک برای ما رخ می‌دهند، ارتباط دارد که می توان به عنوان مثال به امتحانی که در ساعات آینده داریم، از دست رفتن بیهوده ی ساعت های زیاد مطالعه و… اشاره کرد. پس دانستن نکاتی در مورد استرس و حتی شناسایی انواع آن نیز در درمان و استفاده ازآن مفید است.

تجربه سطح پایینی از استرس حاد مفید است و به دانش آموز این انگیزه را می‌دهد که وظایف خود را در قبال امتحان و یا حتی مطالعه را به خوبی انجام دهد. در مورد امتحان، دانش آموز سعی می کند علاوه بر مطالعه مناسب، مهارت های شرکت در امتحان را آموزش ببیند.

  • حالت دوم: استرس مزمن

استرس مزمن زمانی ایجاد می‌شود که فرد در یک دوره زمانی بلند مدت، در معرض یک موقعیت پرفشار قرار می‌گیرد. می‌تواند تأثیر مخربی بر زندگی و تحصیل فرد داشته باشد.

پس در مان استرس شدید اهمیت ویژه ای دارد، اگر کنترل و درمان نشود می تواند باعث افسردگی و در نتیجه دوری از درس و بازماندن از رسیدن به هدف شود.

نکاتی در مورد استرس: علائم استرس

اثرات عاطفی و رفتاری:

  • کنترل نداشتن بر روی خشم
  • عدم تمرکز
  • مصرف مواد مخدر
  • فراموشی
  • بی قراری
  • گوشه گیری و دوری جستن
  • جویدن ناخون ها
  • جنب و جوش بیش ازحد

اثرات فیزیکی و احساسی:

  • سردرد
  • عرق کردن
  • زود از کوره در رفتن
  • احساس گیجی و سردرگمی
  • اجتنب از مسئولیت پذیری
  • عدم کنترل احساسات

برای کاهش استرس می توان از مواد غذایی ضد استرس همانند سیر و سیب زمینی و … استفاده کرد. مضاف بر این ها یکسری راهکار دیگر نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها نیز اشاره می کنیم.

راهکار های کاهش استرس

برای اینکه استرس را از خود دور کنیم، می توانیم دلیل استرس گرفتن را روی کاغذ یادداشت کنیم. مثلا اگر عدم برنامه ریزی مناسب باشد و یا موارد دیگر، این عامل به وجود آورنده ی استرس را شناسایی می کنیم و آن را رفع می کنیم.

در هنگامی که استرس خیلی شدید داریم، می توانیم برای درمان ان به موزیک های آرام بخش گوش کنیم.

با داشتن برنامه ریزی راهبردی و جامع، همه ی کار های ما در طول روز سر و شکل می گیرد. داشتن مطالعه ی مفید و مناسب نیز از استرس گرفتن ما را نجات می دهد. برنامه رییز حرفه ای مدیریت زمان را نیز به کارهای ما اضافه می کند.

حتما خلاصه نویسی را فرا بگیرید و آن را در یادگیری مطالب به کار ببرید. زیرا هنگام خلاصه نویسی شما مطالب مهم را در می یابید و در زمان مرور از آنها استفاده خواهید کرد. مرور منظم سبب تثبیت مطالب می شود و خود یادگیری و تسلط بر دروس سبب کاهش استرس می شود.

گفت و گو با افراد خانواده و اطرافیان نیز، در کاهش استرس اثر گذار خواهد بود.

کاهش استرس با کنکور آسان است

مشاورین کنکور آسان است، همانند یک روانشناس کنار دانش آمنوز خواهند بود. دانش آموز اگر احساس استرس داشت با مشاور خود در میان می گذارد، مشاور در جهت رفع آن راهکار می دهد.

یکی از عواملی که بین دانش آموزان شایع است و باعث استرس می شود نداشتن برنامه ریزی تحصیلی است. برنامه ریزی باید بتواند به روند مطالعه و طول روز دانش آموز سر و شکل بدهد. مشاورین موسسه کنکور آسان است قبل از هر چیز با دانستن اهمیت برنامه ریزی، برنامه ریزی شخصی سازی شده در اختیار دانش آموز می گذارند. علاوه بر برنامه ریزی نکات تغذیه ای را به داشن آموز یاد آور می شوند.

در برنامه ریزی برای تثبیت مطالب، مرور منظم و تست آموزشی را در برنامه قرار می دهند. پارت بندی مناسب و تایم های استراحت بین هر بخش مطالعاتی را برای دانش آموز در برنامه قرار می دهند. با آگاهی کامل از بودجه بندی کنکور سال های گذشته، به مطالبی که بیشتر مد نظر طراحان هستند و سوال خیز تز اند در برنامه اهمیت بیشتری خواهند داد.

برای ارتباط با مشاورین موسسه کنکور آسان است با دفتر مرکزی تماس بگیرید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور (رشته تجربی، ریاضی و انسانی) را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *