کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
مدیریت کمبود زمان مطالعه

مدیریت کمبود زمان مطالعه

برای اینکه مطالعه موثری داشته باشیم، بایستی مدیریت کمبود زمان مطالعه را به درستی انجام دهیم. زیرا در هنگام مطالعه زمان ما محدود و پر اهمیت است.

مدیریت زمان

اگر در برنامه ریزی ما ضعف وجود داشته باشد، مشکلات فراوانی در مدیریت زمان ما به وجود می آورد. گاهی عوامل دیگری نظیر مشکلات و چالش های دیگر است که ما به اشتباه به زمان ربط می دهیم.

مدیریت زمان می‌تواند مجموعه‌ی گسترده‌ای از چالش‌ها، مهارت‌ها و مسائل را شامل شود.

گاهی با وجود برنامه ریزی و پایبندی دقیق به برنامه، با مشکل زمان مواجه می شویم. برخی دانش آموزان به اشتباه این مشکل زمان را کمبود وقت تلقی می کنند. در صورتی که اگر عملکرد روزانه ی خود را باز نگری کنیم میبینیم ما بیشتر دچار اتلاف وقت هستیم.

چرا دچار کمبود زمان می شویم؟

قبل از اینکه به فکر مدیریت زمان و حل کردن مشکل کمبود زمان خود باشیم، باید علت اینکه چرا دچار کمبود زمان شده‌ایم را پیدا کنیم تا در مدیریت کمبود زمان مطالعه موفق عمل کنیم.

زمانی که تصمیم به مطالعه می گیریم، بایستی خودمان را مطابق به آن، هماهنگ کنیم. در رفتار و کارهای روز مره ی خود تجدید نظر کنیم.

مدیریت زمان و مسئله اولویت بندی از این حیث اهمیت بالایی پیدا می کند. در کارها کمبود زمان ممکن است به دلیل مشکل در اولویت بندی کارها و فعالیت‌ها باشد.

اگر ما الویت های خود را متناسب با هدفمان انتخاب کنیم، در برنامه ریی خود لحاظ کنیم از اتلاف وقت جلوگیری می کنیم و تا حد قابل توجهی مدیریت زمان را می توانیم کنترل کنیم.

هدف ما از مدیریت کمبود زمان مطالعه

در ابتدا هدف ما این است که به تمامی کار ها و برنامه های نظم دهید و باعث افزایش سرعت و کیفیت مطالعه شویم.

 برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی ما باید زمان را به صورت اساسی برای روزها، هفته ها و آیتم های تحصیلی مدیریت کنیم.

آشنایی با چند مورد از عوامل اتلاف وقت

  1. برنامه ریزی مناسب
  2. عدم تمرکز کافی
  3. تکرار بیش از حد یک موضوع
  4. بی توجهی به سلامت جسمی
  5. توجه در کلاس درس
  6. مهارت “نه” گفتن

روش های مدیریت کمبود زمان مطالعه

برنامه ریزی مناسب

برنامه ریزی شامل برنامه داشتن برای طول روز و همچنین برای تحصیل ما می شود. یعنی باید کارهای در طول روز را دسته بندی کنیم؛ یعنی بدانیم در تایم مطالعه کار دیگری نباید انجام دهیم.

برنامه ی تحصیلی هم برای مدیریت مطالعه و جلوگیری از اتلاف زمان نیاز ضروری است. با برنامه ی مناسب ما به کارهای مان سر و شکل مناسب می دهیم.

درس ها را با روال اصولی پیش می بریم. مطالب را با مدیریت زمانی صحیح به پایان می رسانیم.

در برنامه ریزی، پارت های مطالعه ما مشخص است، می دانیم در چه زمانی چه می خواهیم.

زمان در برنامه مدیریت می شود. از هدر رفتن بیهوده ی آن جلوگیری می کنیم.

تاثیر عدم تمرکز بر مدیریت کمبود زمان مطالعه

اگر در زمان مطالعه تمرکز نداشته باشیم، در یادگیری و یا تثبیت مطالب خلالی ایجاد شود، در زمان مرور یا مطالعه ی ادامه ی مبحث یادآوری مطالب قبلی سخت می شود. لازم است دوباره وقت بگذاریم و مجددا مطالعه کنیم. با مدیریت یادگیری مطالب می توانیم کمبود زمان مطالعه را کنترل کنیم.

تکرار بیش از حد

گاهی تکرار بیش از حد یک مطلب باعث آشفتگی ذهن می شود.

برای به خاطر سپردن مطالب بهتر است مرور منظم را بیشتر انجام دهید. تکرار پشت سر هم، زمان ما را می گیرد و ذهن آشفته برای ادامه ی مطالعه ی ما می گذارد.

سلامت جسمی

کاهش میزان استراحت و خواب شبانه اگر کم باشد، به سلامت ما آسیب می زند. در بلند مدت روی ذهن اثر می گذارد، ذهن ما خسته می شود، از تمرکز ما می کاهد و باعث بیماری های جسمی می شود.

برا ی درمان جسم و کسب سلامت جسمی، لازم است مدتی استراحت کنیم. این مسئله در نتیجه ای جز عقب ماندن برنامه برای ما نخواهد داشت.

توجه در کلاس

یادگیری در کلاس درس کاری است که از هدر رفتن زمان جلوگیری می کند.

یادگیری و پیش زمینه ی قبلی راندمان یادگیری ما را بالا می برد. در سرعت یادگیری ما اثر می گذارد و ما می توانیم زمان بیشتری برای خودمان ذخیره کنیم.

تاثیر نه گفتن بر مدیریت کمبود زمان مطالعه

در برابر پیشنهاد های بیهوده بایستی بلد باشیم بگوییم نه!

دوستان و یا حتی برخی مهمونی ها جز اتلاف وقت هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.

بایستی با نه گفتن به موقع از هدر رفتن وقت جلوگیری کنیم.

نمونه های اتلاف وقت تمام شد؟

بسیاری دیگر از این نمونه هاکه ناخواسته در طول روز با آن سر و کار داریم هم وجود دارند. در عملکر و کارهای روزانه ی خود بازنگری کنید و از زمان خودتان بهترین استفاده را کنید. به طور مثال استفاده از گوشی موبایل و فضای مجازی است.

زمان برای همه یکسان است، اما عملکرد متفاوت نتایج متفاوتی خواهد داشت.

تاثیر مشاور بر مدیریت کمبود زمان مطالعه

مشاور تحصیلی، ابتدا به ما برنامه ریزی تحصیلی می دهد، از ما روزانه عملکرد و گزارش کار می خواهد، گزارش مطالعه را بررسی می کند، اگر در زمان مطالعه ی ما ضعفی وجود داشته مشاور به ما گوش زد میکند و برای رفع آن به ما راهکار ارایه می کند.

با توجه به اهمیت برنامه ریزی تحصیلی، در برنامه ی دانش آموز جزئی ترین مسائل را هم در نظر گرفته، به صورتی که ساعات مطالعه، بیداری و خواب دانش آموزان را کنترل می کند.

در بازه های زمانی مختلف، دروس متنوعی را برای مطالعه قرار می دهد و حتی برای گرفتن بهترین بازخورد، در مورد برنامه ریزی با دانش آموز مشورت می کند تا سهولت اجرای آن برای دانش آموز را جویا شود.

در زمان کم، شرایط بیشترین بازخورد را برای دانش آموز موظف است که مهیا کند. از آنجایی که یک مشاور خوب، روانشناس هم هست در مشکلات کنار دانش آموز خواهد بود.

تنها هدف مشاور، موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموز خواهد بود!

موسسه کنکور آسان است جزو برترین موسسات تحصیلی در کشور، با استفاده از بهترین مشاورین در زمینه ی آموزش و مکنکوری برای دانش آموزان است.

تماس با موسسه کنکور آسان است

برای ارتباط با موسسه کنکور آسان است با دفتر مرکزی تماس بگیرید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *