کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
اصول چیدمان دام های تستی

اصول چیدمان دام های تستی

دانش آموزان برای اینکه در آزمون بهتر عمل کنند بایستی که از بعد از شناسایی ترفندهای کنکور، اصول چیدمان دام های تستی را نیز بدانند.

علاوه بر اینکه دانش آموزان از ترفند و دام های طراحان کنکور از قبل مطلع هستند، این اطلاع از چیدمان تست ها می تواند در پاسخ به سوالات آنها را یاری دهد.

برای اینکه این اصول و نحوه ی چینش را بهتر بشناسیم ابتدا به معرفی دام های تستی می پردازیم. در ادامه برای عملکرد مناسب در آزمون، نحوه ی چینش این دام ها را به شما معرفی می کنیم.

دانش آموزان برای یادگیری و اطلاع از اصول چیدمان دام های تستی تا انتهای این مقاله از موسسه کنکور آسان است همراه باشید.

سوالات دام دار تستی چیست؟

دام به معنی لغوی تله است. سوال های دام دار یعنی سوالاتی که یک یا دو گزینه در پاسخ برای ما مشابه پاسخ صحیح قرار داده اند. ما با دیدن این تله های تستی به اشتباه جواب سوال را می دهیم.

علاوه بر اینکه دانش آموزان بایستی برای کنکور خود به خوبی مطالعه کنند، بایستی از برخی شرایط ویژه ای که وجود دارد مطلع باشد. پس تا اینجا دریافتیم که مطالعه به تنهایی کافی نیست بلکه بایستی مهارت های شرکت در آزمون را نیز دارا باشیم.

کنکور از بخش های متفاوتی تشکیل می شود. از حاشیه هایی که در طول این مسیر ایجاد می شود تا خود طراحی سوالات! بحث اصلی ما شناسایی ذهنیت، ترفند و دام های طراحان کنکور می باشد.

یک دانش آموز برای آشنایی با سبک سوالات کنکور چه کارهایی می تواند بکند؟ بهترین و نزدیک ترین مرجع آشنایی با سوالات کنکور، حل تست ها و مطالعه سوالات کنکور سال های قبل می باشد. زیرا برای شناسایی جنس سوالات و تفکر طراحان می توانند بهترین منبع باشند.

مزیت دیگری که در مطالعه سوالات کنکور های سالیان گذشته می باشد و به آن اشاره می کنیم این است که، دید بهتری نسبت به طراحی سوالات پیدا می کنیم، کیفیت مطالعه ی ما بالا می رود در نتیجه مسیر کسب موفقیت هموار تر می شود. باعث می شود که دانش آموزان با جزییات بیشتری مطالعه کنند و تیز بینانه تر مطالعه کند.

ترفندها و دام های کنکور به شرح زیر است:

این ترفند ها به شرح ذیل می باشد:

  • طراحی سوالات سخت برای یک درس خاص
  • چند سوال سخت پشت سر هم
  • ورود سبک سوالات جدید
  • سوالات آسان گول زننده
  • ظاهر سوال سخت اما ساده
  • پاسخ های مشابه پشت سر هم

در گام بعدی به سراغ شناسایی نحوه ی چینش این سوالات می پردازیم.

شناسایی اصول چیدمان دام های تستی در آزمون

در ذیل به بررسی چند نکته از این دست اصول می پردازیم، تا انتها همراه با این مقاله باشید:

ترتیب گزینه ها

در طراحی سوالات چهار گزینه ای به گونه ا ی عمل می شود که هنگام خواندن صورت سوال، ترتیب گزینه ها سبب می شود که ذهن ما در برداشت اولیه خود، یک گزینه را به عنوان پاسخ انتخاب کند و به دیگر گزینه ها کمتر توجه کند. در حالی که احتمال همه ی گزینه های یکسان است.

  • مرحله اول:

داوطلب با مطالعه سوال، در یک گزینه ویژگی خاصی را حس می کند که سبب می شود روی آن گزینه توقف کند و آن را انتخاب کند. از بقیه گزینه ها صرف نظر می کند و به اندازه ی کافی توجه نمی کند و با انتخاب گزینه ی اول، در مورد گزینه های دیگر تصمیم اشتباه می گیرد.

  • مرحله دوم

با توجه به روانشناسی سوالات، گزینه ی صحیح که اولین پاسخ تست می باشد را با اندکی تغییر به ظاهر غلط می کنند و از آنجایی که ذهن برای رد پاسخ گزینه ی اول آمادگی دارد آن را به اشتباه می اندازد و سراغ گزینه های بعدی می رود. بنابراین طراح با یک فریب گزینه ی اول را اشتباه جلوه می دهد و اینکه دانش اموز راحت تر از گزینه ی نخست چشم پوشی می کند.

اصول چیدمان دام های تستی: کلمات و عبارات گمراه کننده

عبارات موجود در گزینه ها، موجبات اشتباه یک دانش آموز را فراهم می کند و او را به بیراهه می کشد. اینگونه می شود که کلمات گمراه کننده، که به عنوان نکات انحرافی توسط طراح در سوالات قرار داده می شو.د، چنان دانش آموز را تحت تاثیر می گذارد که قدرت انتخاب پاسخ صحیح را از دانش آموز سلب می کند. با اطلاعات اشتباه و غلط دانش آموز را به مسیر اشتباه هدایت می کند. طراحان با اضافه کردن مطالب بی ربط و اضافی در متن سوال، باعث دور شدن ذهن داوطلب از نکته ی اصلی می شود.

برای حل این مشکل چه باید کرد؟

صورت سوال را آهسته و با صبر بخوانید، نکات کلیدی را با خط کشی مشخص کنید و سپس به سوالات پاسخ دهید. بایستی با تمرین و تکرار حل تست در زمان مطالعه، مهارت شناسایی نکات مهم در صورت سوال را تقویت کنید.

موسسه کنکور آسان است

موسسه کنکور آسان است با توجه به این که اولین موسسه کنکوری می باشد که منابع آموزشی تصویری به صورت دی وی دی تولید کرده است. این تدریس ها قابل استفاده برای دانش آموزان با هر سطحی (حتی ضعیف و متوسط) و به سهولت قابل تهیه می باشد. در کنار منابع، موسسه کنکور آسان است به دانش آموزان برنامه ریزی تحصیلی نیز می دهد. در ارائه برنامه ریزی تحصیلی و مشاوره دروس به بهترین نحو عمل می کنند.

به صورتی که سعی می کنند با قرار دادن آزمون های آزمایشی متعدد در برنامه ریزی تحصیلی، دانش آموز را برای مقابله با دام های تستی آماده می کنند.

دانش آموزان برای برای ارتباط با موسسه کنکور آسان است می توانند با دفتر مرکزی تماس بگیرند:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *