کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
مدیریت زمان مطالعه

مدیریت زمان مطالعه

در هنگام مطالعه، بحث مهمی پیش روی دانش آموزان است به اسم اینکه چگونه مدیریت زمان مطالعه انجام شود و اولویت بندی دروس چگونه باشد.

مدیریت زمان

برای مدیریت زمان، چندین مبحث مطرح می شود. در اینجا چند مورد از آنها را بیان می کنیم:

  • مدیریت زمان مطالعه که موضوع بحث ما در این مقاله است.

این ها تنها بخشی از مباحث مربوط به زمان و مدیریت آن است. اما عمده صحبت ما در این مقاله از سایت موسسه کنکور آسان است مرتبط با زمان مطالعه ی دروس می باشد.

اهمیت مدیریت زمان هنگام مطالعه

همه افراد برای موفقیت در همه جوانب، باید اهمیت زمان را درک کنند. از هدر رفتن و بیهوده تلف شدن آن جلوگیری کنند. زمان، یکی از مهم‌ترین اصول برای دستیابی به موفقیت است که دم دست ترین ترین عامل و ارزان ترین عوامل منجر به موفقیت است.

همه ی ما میدانیم زمان ما محدود بوده و با گذشت چند ماه امتحانات و کنکور فرا می رسد. از همین رو نیاز داریم تا با استفاده ی مناسب از آن، بهترین نتیجه را بگیریم. بایستی در طول روز به صورتی پیش برویم که وقت برای مطالعه تمامی مطالب را داشته باشیم و با گذشت چندین ساعت، به مقدار کمی برای یادگیری بسنده نکنیم.

تعریف مدیریت زمان

به بیان ساده مدیریت زمان یعنی دانستن این که زمان خود را صرف چه موارد و کارهایی بکنید. در ابتدا الویت بندی کنیم که در طول روز چه کار هایی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و حتی کدوم دروس از الویت بیشتری برخوردار است. کارهایی که اهمیت بیشتری دارند قطعا نیاز به وقت بیشتری خواهند داشت.

در کنار زمان، بایستی انرژی خود را برای انجام هر فعالیت بسنجیم. موقعی که ما زمان انجام فعالیتی را داریم اما انرژی کافی برای شروع آن در بدن ما نباشد نتیجه بخش نیست.

پس بایستی انرژی و زمان در یک راستا و همسو باشند تا بتوانیم نتیجه ی مناسبی کسب کنیم.

مهمترین عامل در مدیریت زمان

برای اینکه از اتلاف وقت و بیهوده هدر رفتن آن جلوگیری کنیم در ابتدا لازم است عوامل اتلاف وقت را بشناسیم و از یک برنامه ریزی منسجم و راهبردی که تمامی جوانب را در آن سنجیده باشیم استفاده کنیم.

آشنایی با چند مورد از عوامل اتلاف وقت:

  1. برنامه ریزی مناسب
  2. عدم تمرکز کافی
  3. تکرار بیش از حد یک موضوع
  4. بی توجهی به سلامت جسمی
  5. توجه در کلاس درس
  6. مهارت “نه” گفتن

مدیریت زمان مطالعه

در اینجا به مهمترین بخش این مقاله، مدیریت زمان میرسیم. نکاتی را لازم می دانیم برای شما عزیزان به اختصار توضیح دهیم:

اهمیت و الویت بندی مطالب

برای مدیریت بهتر بایستی بدانیم برای ما نکات حاشیه ای از اهمیت کمتری برخوردار هستند، در عوض کیفیت انجام دادن مطالعه اهمیت بالاتری دارد. مثلا خوش خط نوشتن در چرک نویس و … برای ما اهمیتی ندارد اما یادگیرآن مطلب اهمیت بالایی دارد.

الویت دانش آموز، مطالعه، درس و مشق می باشد. پس باید کارهای خود را مطابق با مطالعه منطبق کند. لزوم وقت گذاشتن در اینجا با کاری است که الویت بالاتری دارد و قطعا برای یک دانش آموز مطالعه و درس الویت بیشتری دارد.

افزایش و تقسیم انرژِی

از اینکه بخواهیم در طول روز از انرژی لازم و مناسب برخوردار باشیم بایستی کارهایی که سبب می شوند انرژی بدن ما تامین شوند را منظم و با نهایت ظرافت انجام دهیم. یک دانش آموز باید خواب کافی، استراحت مناسب، تفریح، مواردی که باعث تشویق و افزایش انرژی و در نتیجه روی تمرکز بهتر داشتن روی مطالب می شوند را شناسایی و آن ها را انجام دهد. در طول روز تقسیم انرژِی را به خوبی انجام دهد که پس از گذشت چهار پنج ساعت دیگر توان مطالعه نداشته باشد بلکه بایستی خود را برای مطالعه ۱۲ ساعته آماده کند.

شناسایی توانایی

بایستی توانایی خود در حفظ و یادگیری مطالب را بدانیم و مطابق آن از خود توق داشته باشیم. دید واقع بینانه نیز به درک مسئله و مدیریت زمان مطالعه بدین صورت که ما زمان تقریبی مورد نیاز مطالعه را در می یابیم و تقسیم انرژی انجام می دهیم کمک بسزایی می کند.

اهمیت برنامه ریزی در مدیریت زمان مطالعه

برنامه ی تحصیلی برای مدیریت مطالعه و جلوگیری از اتلاف زمان نیاز ضروری است. زیرا برنامه ریزی به کارهای در طول روز و مطالعه ی ما سر و شکل می دهد. در برنامه ریزی، پارت های مطالعه ما مشخص است، درس ها را طبق روالی اصولی پیش می بریم و می دانیم در چه زمانی چه می خواهیم. هدر رفتن وقت به حداق خود می رسد.

اول از همه بایستی دانش آموز برنامه ریزی متناسب با خود را پیاده کند. از موبایل دوری کند که با این کار از هدر رفتن و بیهوده تلف شدن وقت خود جلوگیری کرده است.

مشاورین تحصیلی کنکور آسان است

با توجه به اهمیت برنامه ریزی تحصیلی، موسسه کنکور آسان است علاوه بر آموزش منابع کنکوری به صورت دی وی دی، مشاوره و برنامه رییز نیز به دانش آموزان ارائه می کند.

در بازه های زمانی مختلف، دروس متنوعی را برای مطالعه قرار می دهد و حتی برای گرفتن بهترین بازخورد، در مورد برنامه ریزی با دانش آموز مشورت می کند تا سهولت اجرای آن برای دانش آموز را جویا شود. استراحت بین بازه های مطالعاتی را در برنامه برای دانش آموز مشخص می کند.

با توجه به بودجه بندی کنکور، دروس و بخش هایی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند را در برنامه ریزی بیشتر بها می دهند. مرور نکات منظم از قسمت های تست خیز و همچنین حل تست آموزشی را برای دانش آموز در برنامه ی تدوین شده، مشخص می کنند.

ویژگی های این برنامه ریزی ها، علاوه بر داشتن زمان استراحت کافی و مشخص بودن زمان خواب، به کیفیت مطالعه و همچنین کاهش خستگی در طول روز نیز توجه می شود. برای بازیابی انرژی و سرحال بودن در طول روز نیز به ما میان وعده های مقوی و حتی نکات تغذیه ای برای دانش آموزان را گوش زد می کنند.

دانش آموزان برای برای ارتباط با موسسه کنکور آسان است می توانند با دفتر مرکزی تماس بگیرند:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *