کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
سحر خیزی برای مطالعه

سحر خیزی برای مطالعه

سحر خیزی جزئی از سبک زندگی افراد موفق است که برای مطالعه دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است. ساعات ابتدایی روز ذهن بالاترین راندمان یادگیری را دارا است.

اهمیت سحر خیزی برای مطالعه

فرصت هایی که ابتدای روز از لحاظ جسمی و فکری به دست می آید در زمان های دیگر ممکن نیست.

چه داوطلبین فارغ التحصیل و چه دانش آموزان نیاز دارند مطالعه را از اول صبح شروع کنند.

طبق تحقیقات علمی، اگر روز های تعطیل نیز سحر خیز باشیم، ساعت بیولوژی بدنمان نیز تنظیم می شود؛ با قدرت و آمادگی بیشتری مطالعه می کنیم و در نتیجه بازدهی بالاتری خواهیم داشت.

مهمترین اهمیت مطالعه در ساعات ابتدایی روز، کیفیت و بازدهی مطالعه است. اگر صبح کمی دیر بیدار شویم بعد از میل صبحانه و کمی گذشت زمان اندک اندک به ظهر و ساعت ناهار نزدیک می شویم. با حساب سرانگشتی در می یابیم با سهل انگاری و دیر بیدار شدن، تایم مفیدی برای مطالعه را از دست داده ایم.

اهمیت خواب

هر انسان یک سوم از عمرش را در خواب سپری می‌کند بنابراین کیفیت خواب، ساعت خواب و به طور کلی خواب مناسب در زندگی شما بسیار تاثیر دارد.

شب بیدار ماندن برای مطالعه، کار اشتباهی است. زیرا از حوصله ی ما کم می شود و مطالعه برای ما کسل کننده می شود؛ به راحتی می توانیم حس کنیم مطالعه ی ما کیفیت لازم و مناسب را ندارد.

چگونه سحر خیز شویم؟

در ابتدا موانعی که باعث جلوگیری از سحر خییز می شود را بشناسیم و آنها را محدود کنیم.

در ادامه برای اینکه سحر خیز شویم نیاز داریم از راهکار هایی استفاده کنیم تا صبح راحت تر بیدار شویم. بعد از اینکه سحر خیز شدیم، نیاز داریم در طول زمان آن را داشته باشیم و به سحر خیزی عادت کنیم. برای این امر نیز ،نیاز به رعایت مواردی داریم که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

موانع بازدارنده برای سحر خیزی:

  • خواب بعد از ظهر:

از خواب بعد از ظهر به عنوان دشمن سحر خیزی نیز یاد می شود. زیرا اگر بعد از ظهر بخوابید، شب شما دیر تر خوابتان می گیرد و به طبع صبح دیر تر از خواب بیدار می شوید. همینطور ادامه پیدا می کند و این چرخه روی خواب شما تاثیر می گذارد.

  • خواب شب ناکافی:

به طور کافی شما در طول شب به هفت هشت ساعت خواب مفید نیاز دارید. ساعت خواب خود را طوری تنظیم کنید که با گذشت هشت ساعت، ابتدای روز از خواب بیدار شوید. برای اینکه سحر خیز باشیم و مطالعه مناسب داشته باشیم به خواب کافی نیاز داریم.

  • استفاده از شبکه های اجتماعی در ساعات ابتدایی و موقع خواب:

وقتی خواستید بخوابید، گوشی را کنار بگذارید؛ زیرا نور موبایل روی ذهن شما تاثیر می گذارد و خواب را از سرتان می پراند. در ابتدای روز هم اگر گوشی دست بگیرید، ممکن است شما چند دقیقه ای در رخت خواب بمانید در حالی که زمان مفید از دست می رود شما در فضای مجازی در حال وقت تلف کردن باشید.

  • نوشیدن قهوه در شب:
  • در ساعات انتهایی روز قهوه ننوشید. زیرا در خواب شما اخلال ایجاد می کند و شما خواب راحتی نخواهید داشت.

راهکار های ساده برای صبح زود بیدار شدن:

  • نوشیدن آب
  • کنار گذاشتن موبایل
  • از دست ندادن طلوع خورشید
  • تغذیه مناسب
  • ورزش صبحگاهی

عادت به صبح زود بیدار شدن:

  1. خواب کافی
  2. جدی بودن
  3. تنوع دادن
  4. کار انگیزشی
  5. اصلاح اختلالات خواب
  6. تکرار و تمرین

راهکار های سحر خیزی برای مطالعه

نوشیدن آب

در طول شب و هنگام بیدار شدن یک لیوان آب بنوشیم. با این کار بیدار شدن را برای خود آسان کرده ایم و هوشیاری بهتری را تجربه خواهیم کرد.

گوشی را کنار بگذارید

نور صفحه موبایل، موجب ترشح کورتیزول می شود که علاوه بر ایجاد استرس، کیفیت خواب را کاهش می دهد. برای اینکه با این کار مقابله کنید، گوشی را یک ساعت قبل از خواب، کنار بگذارید و از آن استفاده نکنید.

با طلوع خورشید از خواب برخیزید

وقتی زمان طلوع خورشید بیدار می شوید، با حلقه ی خواب و بیداری طبیعت همان صبح و شب هماهنگ شده اید، این کار ساده به سحر خیزی شما بسیار کمک می کند.

ابتدای صبح سیب بخورید

سیب با داشتن گلوکز و ساکارز که همانند کافئین عمل می کنند باعث سرحالی می شوند؛ حتی از کافئین خیلی سالم تر است. پس سعی کنید ابتدای روز، زمانی که از خواب بیدار شدید، یک سیب نوش جان کنید!

ورزش

چند دقیقه پیاده روی، روحیه شما را بالا می برد. در طول روز شادابی و انرژی بیشتری را تجربه خواهیم کرد، انجام دادن ورزش به صورت روتین کمک زیادی به سحر خیزی برای مطالعه می کند.

عادت به سحر خیزی برای مطالعه

. تاثیر خواب در سحر خیزی برای مطالعه

برای سحر خیزی قبل از هر چیزی باید خواب کافی داشته باشید. خواب مفید و کافی شب، برای هر شخص متغیر است، اما کمتر از شیش هفت ساعت نباید باشد.

. خودتون رو گول نزنید!

هعی بلند شدن را به تاخیر نیندازید، مثلا ده دقیقه بخوابم بیست دقیقه ی دیگر بیدار می شوم، با این روال هرگز بیدار نمی شوید! هر چقدر بعد از بیدار شدن در رختخواب بیشتر بمانید، تمایل بدنتان هم برای خوابیدن بیشتر می شود.

. تغییر آهنگ زنگ

اگر یکنواخت و با یک آهنگ زنگ ادامه دهید امکان از دست دادن کارایی در بیدار کردن را تقویت کرده اید. هرز چندگاهی، آهنگ زنگ خودتان را تغییر دهید.

. انجام کارهای لذت بخش و مفید

حواستون باشه اگر ساعات اولیه بیدار شدن را از هدر بدهید، ذهنتان بی انگیزه می شود و اراده ی کافی برای سحر خیزی و مطالعه را نخواهد داشت.

اصلاح اختلالات خواب

– قبل از خوابیدن چیزیس نخورید!

– شام سنگین و پر خوری نکنید.

– در تختخواب مطالعه نکنید.

– چرت زدن در طول روز را ترک کنید.

بررسی عملکرد سحر خیزی برای مطالعه

بد نیست عملکرد خود را در زمینه ی سحرخیزی تجزیه تحلیلش کنید تا ببینید آیا واقعا دارید به هدف خود یعنی سحرخیزی نزدیک می شوید یا خیر!

تاثیر برنامه ریزی

شب ها قبل از کار های روز بعد خودتان را لیست کنید. یکی از راه های تقویت اراده داشتن برنامه برای بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب است. این کار باعث می شود شما برای بیدار شدن هدف داشته باشید.

مشاورین کنکور آسان است

مهمترین وظیفه یک مشاور خوب، برنامه ریزی تحصیلی برای دانش آموز انجام می دهد. برنامه ریزی فقط برای دروس و منابع نیست، برنامه ی کامل برنامه ای است علاوه بر آن که به تمامی پارت های برنامه را شامل شود، ساعت خواب و بیداری را کنترل کند و اگر کار مهم دیگری هم بود در آن لحاظ شود.

از آنجایی که اهمیت برنامه ریزی بسیار بالا است، مشاورین کنکور آسان است در برنامه ریزی ریز به ریز به جزئیات مطالعه، ساعت بیداری و خواب دقت می کنند. دانش آموز را موظف به بیدار شدن و استفاده از ساعات ابتدایی روز می کند. به طوری که در گزارش عملکر خود ساعت بیداری و ساعت خواب را علاوه بر ساعت مطالعه ی دروس می خواهند که یادداشت کنند.

در برنامه ریزی سعی مس کنند نهایت تعامل با دانش آموز و قابلیت اجرا بودن آن را لحاظ کنند. تایم های جبرانی و مرور منظم را در آن قرار می دهند.

ار تباط با کنکور آسان است:

برای ارتباط با موسسه کنکور آسان است با دفتر مرکزی تماس بگیرید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *