کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
راهکارهای مدیریت زمان در آزمون

راهکارهای مدیریت زمان در آزمون

چگونه زمان خود را در آزمون مدیریت کنیم ؟
راهکارهای مدیریت زمان در آزمون ؟

مدیریت زمان در جلسه آزمون یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل در تعیین رتبه و تراز شماست. در سال های گذشته داوطلبانی زیادی بوده اند که با وجود معدل بالای کتبی نهایی در پایه دوازدهم نتوانستند عملکرد مناسبی در کنکور سراسری داشته باشند و یکی از دلایل این عملکرد نامناسب عدم یادگیری مدیریت زمان در جلسه آزمون است.

این مقاله را با دقت مطالعه نمایید تا با نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون آشنا شوید.

مدیریت زمان

مدیریت زمان در آزمون بدین معناست که هر داوطلب بتواند هر سوال را در زمان استاندارد خودش حل کند. در ضمن این مدیریت باید به گونه ای باشد که علاوه بر حل سوال باید زمانی را به مرور پاسخ های خود اختصاص دهید تا از درستی آنها اطمینان حاصل کنید.

مدیریت زمان به شما این امکان را می دهد که بدون استرس ناشی از کمبود زمان در جلسه آزمون با بالاترین میزان دقت به سوالات پاسخ دهید.

پیش از یادگیری راهکارهای مدیریت زمان در جلسه آزمون بهتر با زمان استاندارد پاسخ به هر درس در آزمون آشنا شوید تا با شناخت دقیق و آگاهی کامل شروع به یادگیری مدیریت آزمون کنید.

برای مطالعه مقاله زمان پاسخگوبه سوالات کنکور روی لینک زیر کلیک کنید :
زمان پاسخگویی به سوالات کنکور

اگر جزو داوطلبانی هستید که در آزمون های آزمایشی شرکت می کنید مدیریت زمان را از همین آزمون ها شروع کنید.

راهکارهای مدیریت زمان در آزمون

با سه روش از مهم ترین روش های مدیریت زمان در آزمون آشنا شوید :

  • روش ضربدر و منها
  • تکنیک زمان های نقصانی
  • استراتژی بازگشت

نکته : همیشه ابتدا به سوالاتی که اطمینان کامل دارید پاسخ دهید. این کار علاوه بر بالا بردن اعتماد به نفس شما نسبت به میزان یادگیری خود در مدیریت زمان نیز به شما کمک می کند.

۱ . روش ضربدر و منها

زمانی که در حال مطالعه سوالات دفترچه های دروس عمومی و تخصصی هستید با ۳ نوع سوال مواجه می شوید :

  1. سوالاتی که تسلط کامل بر مفاهیم آن ها دارید و با اطمینان پاسخ صحیح را انتخاب می کنید.
  2. سوالاتی که به دلیل عدم تسلط کافی بر مفاهیم آن بین چند گزینه شک دارید.
  3. سوالاتی به دلیل عدم یادگیری صحیح مبحث مورد نظر قادر به پاسخگویی به آن ها نیستید.

در این تکنیک زمانی که برای اولین بار سوالات دفترچه را مطالعه می کنید ابتدا به سوالات آسان و سوالاتی که تسلط کافی دارید پاسخ می دهید.

پس از آن سوالاتی را که از درستی پاسخ آن اطمینان کامل ندارید و یا برای حل آن به زمان بیشتری نیاز داشتید را با علامت ضربدر مشخص کنید.

وقتی برای بار دوم شروع به مرور سوالات می کنید ابتدا به سراغ سوالاتی بروید که علامت ضربدر دارند اکنون که زمان بیشتری داریدمی توانید آن را به حل چنین سوالات شک دار و یا زمان بر اختصاص دهید.

زمانی که برای اولین بار سوالات را مطالعه می کنید ممکن است با سوالاتی مواجه شوید پاسخ آن ها را بلد نباشید. در کنار چنین سوالاتی علامت منها گذاشته تا در زمان مرور چند باره سوالات اصلا زمانی را به چنین سوالاتی اختصاص ندهید.

عبور از سوالاتی که پاسخ آن ها را بلد نیستید هنر آزمون دادن است

توجه داشته باشید که کنکور داری نمره منفی است و پاسخ به چنین سولاتی از روی حدس و گمان می تواند تاثیر منفی در عملکرد شما داشته باشد.

۲ . زمان های نقصانی

در این تکنیک شما هر درسی را در زمانی کوتاه تر از زمان استاندارد آن پاسخ می دهید. برای مثال درس ادبیات فارسی شامل ۲۵ سوال است که باید در مدت زمان ۱۸ دقیقه پاسخ دهید. در تکنیک زمان های نقصانی سوالات این درس را در مدت زمان کوتاه تر مثلا ۱۶ دقیقه پاسخ می دهید.

به همین ترتیب از هر درسی چند دقیقه زمان را ذخیره می کنید تا در پایان بتوانید این زمان به مرور سوالات اختصاص دهید.

۳ . استراتژی بازگشت

استراتژی بازگشت یعنی بازگشت و مرور مجدد سوالات و پاسخ به سوالاتی که احتمال می دادید در زمان بیشتر بتوانید به آن ها پاسخ دهید.

توجه داشته باشید که در استراتژی بازگشت شناخت شما از نقاط ضعف و قوتتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا آگاهی از آن ها می تواند به شما کمک کند تا در استراتژی بازگشت سوالات را الویت بندی کنید و الویت پاسخ را به دروسی اختصاص دهید که در آن تبحر و تسلط بیشتری دارید.

مدیریت آزمون را تمرین کنید تا به مرور زمان تسلط کافی در این زمینه پیدا کنید و عملکرد بهتر و موفق تری در آزمون سراسری داشته باشید.

حرف آخر

همان طور که در ابتدا گفتیم داوطلبنی زیادی بوده اند که با وجود داشتن دانش و توانمندی های بالا در همه دروس کنکوری نتوانسته اند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. شما داوطلبان کنکوری می توانید با یادگیری راهکارهای مدیریت زمان در جلسه آزمون درصد موفقیت خود را تا حد زیادی افزایش دهید فقط کافیست علاوه بر مطالعه با دقت مطالب فوق تمرین های زیادی در این زمینه داشته باشید.

ارتباط با کنکور آسان است

برای ارتباط با مشاورین کنکور آسان است و دریافت راهنمایی و مشاوره با شماره های زیر در ارتباط باشید.

شماره تماس دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
شماره تماس مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *