کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912

جلوگیری از مطالعه ی نوسانی

جلوگیری از مطالعه ی نوسانی یکی دیگر از عواملی که منجر به موفقیت در کنکور و کسب موفقیت برای دانش آموزان می شود، می باشد.

در این مقاله از موسسه کنکور آسان است می خواهیم موردی دیگر از عوامل شکست و هدر رفتن زحمات دانش آموزان را بررسی کنیم.

برای اینکه از شر این موضوع مخرب خلاص بشویم، رعایت چه نکاتی حائز اهمیت است؟

تا انتها این مقاله همراه ما باشید تا علاوه بر افزایش ساعت مطالعه و یادگیری نکاتی در مورد زمان مطالعه، نوسان ساعت هنگام مطالعه را از بین ببرید.

اهمیت مطالعه

یک دانش آموز برای کسب موفقیت و محقق شدن رویاهای خود، بایستی مطالعه دروس را به خوبی انجام دهد. وظیفه ی دانش آموز مطالعه است زیرا با این روش مطالب را به حافظه می سپارد. ذخیره مطالب در حافظه این امکان را به خود می دهد که در مواقع مورد نیاز آن ها را به یاد بیاورد. دانش آموزان بایستی دقت کنند در وهله ی اول ویژگی های یک مطالعه مناسب را رعایت کنند. در گام های بعدی سپس برای جلوگیری از مطالعه ی نوسانی و ثبت میانگین ساعت مطالعه ی مناسب اقدام کنند.

اما مطالعه بایستی چه ویژگی هایی را دارا باشد؟

مطالعه بایستی بازدهی مناسب، میانگین ساعت مطالعه ی روزانه ۸ ساعت و همچنین رو به بالا و در طول زمان افزایش ساعت مطالعه را در نظر بگیرد.

برای اینکه ساعت مطالعه ی ما دچار نوسان نشود لازم است که زمان خود مطالعه را مدیریت کنیم. سوالی که پیش می آید مدیریت زمان مطالعه چگونه باشد؟

اهمیت مدیریت زمان مطالعه در جلوگیری از مطالعه ی نوسانی

با توجه به اینکه زمان ما برای مطالعه و شرکت در آزمون و امتحانات بسیار محدود است پس باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم. مدیریت زمان یعنی بدانیم که در طول روز چه کارهایی الویت بیشتری دارند و طبق آن به آن ها عمل کنیم.

برای استفاده ی بهتر از این زمانی که در اختیار داریم ابتدا بایستی از اتلاف وقت و بیهوده سپری شدن آن جلوگیری کنیم.

برای اینکه مدیریت زمان حین مطالعه ی بهتری داشته باشیم در وهله ی اول بایستی اولویت و میزان اهمیت کارها را مشخص کنیم. سپس برای اینکه در تمامی مراحل انرژی مورد نیاز را داشته باشیم، افزایش انرژی و تقسیم آن را به خوبی انجام دهیم. در انهتا توانایی های خود در مطالعه را بشناسیم و براساس آن گام برداریم.

جلوگیری از مطالعه ی نوسانی

مطالعه نوسانی یعنی یک روز سه ساعت مطالعه و حجم کمتر و روز دیگه ای ۱۲ ساعت مطالعه و حجم بیشتری را مطالعه کنیم. نظم مطالعاتی در مطالعه ی ما مشاهده نشود.

برای اینکه از این عامل مخرب و منجر به شکست راحت بشویم کافیست مراحل ذیل را به دقت انجام دهیم و در انجام آن کوتاهی نکنیم.

  • برنامه ریزی
  • انتظار متناسب با شرایط
  • دفترچه برنامه ریزی
  • استفاده از تمام طول روز
  • متعهد و استوار بودن
  • استراحت و تغذیه

در ادامه به بررسی دونه به دونه ی نکات گفته شده در بالا می پردازیم تا در کنار هم بتوانیم برای جلوگیری از مطالعه ی نوسانی اقدام به عمل بیاوریم.

برنامه ریزی

در برنامه ریزی بایستی به صورتی عمل کرد که متناسب با شرایط دانش آموز باشد. همچنین اصول برنامه ریزی حرفه ای در آن پیاده شود.

اگر قصد شروع از ابتدا را دارید بایستی با ساعت مطالعه مناسب در شروع استارت بزنید. از همان ابتدا با توجه به برنامه بطور مثال روزنه ۵ ساعت شروع کنید و در طول زمان به آن اضافه کنید. مثلا در پایان ماه اول به ۶ ساعت مطالعه و در پایانماه دوم ۸ ساعت و به همین صوت ساعت مطالعه ی خود را افزایش دهید.

در برنامه ریزی تنوع و اصول صحیح پارت بندی رعایت شود. به این نکته توجه کنید که بدون برنامه بودن ذهن شما را آشفته می کند و باعث مطالعه پراکنده و بی فایده می شود. در نتیجه شما زمان را از دست می دهید و مطالعه بی کیفیتی را ثبت می کنید.

توقع بی جا ممنوع!

برای داشتن مطالعه پر بازده و مناسب ابتدا بایستی این را درنظر بگیرید مطالعه پیوسته خیلی بهتر از مطالعه ی جسته گریخته با ساعت بالاست. مثلا یک روز ۱۰ ساعت مطالعه داشته باشید اما فردای آن روز ۳ ساعت مطالعه از خودتان ثبت کنید، اینگونه مطالعه بی فایده است. اگر شما روزانه ۶ ساعت پیوسته مطالعه داشته باشید با کیفیت تر و کار آمد تر می باشد.

مورد دیگر هیچ موقع تفکر این مدلی که همه امکانات از همان روز اول مهیا باشد را نداشته باشید. سعی کنید ابتدا شروع کنید و با گذشت زمان امکانات مورد نیاز خود را فراهم کنید. از از دست دادن زمان به بهانه ی فراهم نبودن امکانات جلوگیری کنید.

دفترچه برنامه ریزی

یکی از ساده ترین کارهایی که به شما انگیزه ی مضاعف برای مطالعه بیشتر با ساعت مطالعه مناسب می دهد یادداشت ساعت مطالعه است. زیرا در ابتدا متوجه می شوید اگر ساعت مطالعه ی شما نوسان دارد از آن جلوگیری می کنید. با دیدن عملکرد خود این اشتیاق را خواهید داشت آن را ارتقا دهید.

استفاده از طول روز برای جلوگیری از مطالعه ی نوسانی

اگر بر فرض در صبح هنگام بنا به دلایلی برایتان کاری پیش آمد، خواب موندید و تحت هر شرایطی نتوانستید مطالعه مفید داشته باشید سعی کنید ادامه ی روز را مطالعه کنید. حجم از دست رفته را در تایم های جبرانی برنامه ریزی مطالعاتی مطالعه کنید. غصه و فکر از دست رفتن صبح هنگام هیچ کمک و تاثیری روی یادگیری ما ندارد و فقط باعث ناراحتی و تلف شدن وقت می شود.

متعهد بودن در جلوگیری از مطالعه ی نوسانی

به خودت متعهد شو حداقل در طول روز مقداری مشخص و حجمی مشخص را تحت هر شرایطی داشته باشی. در طول مسیر مطالعه هیچ موردی باعث توقف و نا امیدی نشه.

استراحت و تغذیه

بار ها گفتیم و باز هم می گوییم اگر شب خواب کافی نداشته باشید، در طول روز، از کیفیت مطالعه ی شما کم می شود. بین پارت های مطالعاتی اگر استراحت کافی را نداشه باشید قطعا به مشکل می خورید و از انرژی شما کم می شود. اگر سردرد و سرگیجه هنگام مطالعه سراغ شما آمد حتما منشا آن را پیدا کنید و برای درمان آن اقدام کنید.

صبح هنگام صبحانه ی حسابی نوش جان کنید. اگر اینطور نباشد از انرژی شما کاسته می شود و در نتیجه تا انتهای روز نمی توانید به خوبی پیش بروید. لازمه ی اینکه تغذیه مناسبی داشته باشید این است نکات تغذیه ای دانش آموزان را به خوبی بلد باشید.

مشاورین کنکور آسان است

برای ارتباط با موسسه کنکور آسان است با دفتر مرکزی تماس بگیرید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *