کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان

داوطلبان کنکوری هرسال در روزهای پایانی تا برگزاری کنکور سراسری دچار استرس می شوند. امسال نیز با توجه با همزمانی ماه رمضانی با کنکور داوطلبان دچار استرس مضاعف شده اند.

سختی مطالعه دروس کنکوری در ماه رمضان سبب می شود تا عده ای از شما کنکوری ها یک ماه مطالعه را کنار بگذارید.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با داتشتن یک برنامه درسی و تغدیه ای منباسب برای این ماه می توانید بهترین استفاده را از این بازه زمانی داشته باشید و از رقبای خود سبقت بگیرید.

ماه رمضان برای کنکوری ها

ماه رمضان برای کنکوری اغلب با کاهش ساعت مطالعه همراه است. رعایت نکاتی که در ادامه مطالعه می کنید به شما داوطلبان کنکوری کمک می کند تا کیفیت مظالعه استانداری را در ماه رمضان داشته باشید.

برنامه درسی کنکوری ها در ماه رمضان

برنامه درسی شما داوطلبان کنکوری عزیز در ماه رمضان تغییر خواهد کرد و شما مطالعه را به ساعاتی که دارای بالاترین سطح انرژی هستید موکول خواهید کرد. مطالعه مفید در ماه رمضان نیازمند رعایت نکات بسیار مهمی است که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم؟

  • در ماه رمضان ساعت خواب خود را تنظیم کنید تا ساعت بیولوژیک بدن شما دچار تغییر نشود. ذقت کنید که با جابه جایی ساعت خواب و مطالعه قطعا پس از ماه رمضان برای بازگشت به روال عادی دچار مشکل می شوید.
  • بهترین ساعت مطالعه برای ماه رمضان یک ساعت بعد از سحر تا ساعت ۱۲ ظهر و یک ساعت پس از افطار است. در این ساعات بدن شما دچار افت قند خون نیست و مغز شما نیز بیشترین بازدهی را دارد.
  • ساعات پس از سحری را به مطالعه دروس تخصصی و تحلیلی اختصاص دهید، زیرا در این ساعات بدن هنوز دچار گرسنگی و افت قند خون نشده است و مغز شما بهترین عملکرد و بازدهی را دارد.
  • پس از مطالعه تا ساعت ۱۲ ظهر ساعاتی را به استراحت اختصاص دهید تا دچار افت علمکرد نشوید.
  • پس خواب عصرگاهی فرصتی حدودا دو ساعته تا زمان افطار دارید، این زمان را به مطالعه دروس سبک تر مانند درس های عمومی اختصاص دهید.
  • خواب شب را فراموش نکنید. شما داوطلبان کنکوری هرگز نباید تا سحر بیدار بمانید. پس از پایان ساعت مطالعه ای که پس از افطار دارید ساعاتی را به خواب شب اختصاص دهید.

ساعات پس از صرف وعده سحری بهترین زمان مطالعه برای شما کنکوری هاست این ساعات طلایی را از دست ندهید

تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان

ماه رمضان دارای دو وعده اصلی غذایی است که توجه شما به این دو وعده غذایی و استفاده از مواد مغذی سبب بهبود و افرایش کارکرد مغز شما می شود. دقت کنید که در این دو وعده غذایی شما باید تمام مواد مورد نیاز بدنتان را تامین کنید تا در طول روز دچار افت انژری نشوید و بتوانید به بهترین شکل مطالعه مفید داشته باشید.

وعده سحری

نکاتی که در جدول زیر مشاهده می کنید به داشتن تغدیه بهتر در وعده سحری به شما کمک می کند.

در وعده‌ سحر از قند ها و کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج، حبوبات،غلات و ماکارانی استفاده کنید تا کمتر در طول روز دچار گرسنگی شوید
کربوهیدرات ها تا ۸ ساعت در بدن فرد باقی خواهند ماند و به همین دلیل فرد روزه دار دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد
تغذیه های فیبر دار مصرف کنید. مصرف تغذیه های پر فیبر مانند گردو و فندق در وعده سحری سبب می شود تا شما دیرتر احساس گرسنگی کنید
در وعده سحری چای کم رنگ بنوشید تا مقدار کافئین کمتری وارد بدن شما شود
در وعدهز دچار افت قنذ خون نشوید سحری از نان سبوس دار استفاده کنید، استفاده از نان سبوس دار سبب می شود تا شما در طول روز دچار ناگهانی افت قند خون نشوید
از سیفی جات استفاده کنید تا آب بدن شما به طور کامل تامین شود
در سحری می‌توانید از میوه و مغز بادام خام یا مغز گردو، پسته، فندق و تعدادی انجیر خشک استفاده کنید این مواد برای اکسیژن‌رسانی به مغز مفید است و سبب تقویت تمرکز و حافظه می شود
علاوه بر استفاده از غذاهای گوشتی از غداهایی مانند سیب زمینی، برنج و ماکارانی استفاده کنید که دارای مقدار فراوانی گلوکز (سوخت اصلی مغز) استفاده کنید

وعده افطاری

در وعده افطار از مواد غذایی سبک استفاده کنید تا سنگینی پس از افطار مانع از درس خواندن شما نشود
از مایعات گرم استفاده کنید، این مایعات سبب سم زدایی از بدن شما می شود و معده شما را نیز ترمیم می کند
در وعده افطار از لبنیات و سبزیجات استفاده کنید این مواد دارای کلسیم و فسفر هستند که برای تقویت حافظه بسیار مفید هستند.
از قند های ساده مانند بیسکوییت و زولبیا استفاده نکنید، این مواد دارای قند های ساده هستند و مصرف آنها سبب می شود تا شما در طول روز دپار گرسنگی بیشتری شوید
از قند هایی مانند خرما و کشمش استفاده کنید
از مصرف مواد غذایی دارای شکر و کافئین مانند نوشابه، چای و قهوه به دلیل از دست دادن آب بدن بپرهیزید
لیموترش تازه و خاکشیر آب بیشتری را در بدن نگه می‌دارند از مواد حتما در وعده افطار استفاده کنید
از خوردن مواد غدایی حاوی پروتئین مانند تخم مرغ در وعده افطار غافل نشوید

حرف آخر

شما داوطلبان کنکوری می توانید با رعایت اصولی که در این مقاله عنوان کردیم بهترین استفاده را ازماه رمضان داشته باشید و کیفیت مطالعه خود را نیز افزایش دهید و با آمادگی کامل پس از ماه مبارک رمضان به سراغ کنکور سراسری بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *