کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
افزایش ظرفیت پزشکی

افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۱

در تاریخ ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ دو مصوبه با هدف افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ مطرح شد.
ادامه متن کامل مربوط به این دو مصوبه را مطالعه می کنید :

افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۱

منصور کبگانیان با ارائه گزارشی از جلسه ۱۵۵ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشوردر جمع خبرنگاران اظهار کرد: جلسه ۱۵۵ ستاد جامع نقشه علمی کشور با حضور اکثریت اعضا برگزار شد.

موضوع جلسه ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود. وزارت بهداشت گزارشی را در این زمینه ارائه کرد. همچنین معاون آموزشی وزارت بهداشت گزارشی را از عوامل موثر بر ظرفیت دانشگاه ها ارائه داد. در این گزارش به منابع مالی و نیروی انسانی دانشگاه‌ها و بازار کار و تعداد داوطلبان اشاره شد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: به نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت با افزایش ورودی در دانشگاههای پزشکی موافق هستند، البته معتقدند که ظرفیت رشته های پزشکی عمومی کمتر از ظرفیت رشته های پزشکی تخصصی افزایش یابد.

وی ادامه داد: اعضای ستاد اشکالاتی را به توزیع پزشک مطرح کردند و معتقد بودند باید توزیع پزشکی به خوبی در مناطق مختلف کشور صورت گیرد، چرا که هم اکنون شهرهای برخوردار پزشکان بیشتری نسبت به شهرهای غیربرخوردار دارند.

کبگانیان ادامه داد: یکی از ایرادات عدم توجه به بخش خصوصی بود، بسیاری از خانواده ها حاضرند هزینه زیادی برای پزشک شدن فرزندانشان پرداخت کنند. در این زمینه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی ارائه داد که می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: آینده‌نگری مناسبی در زمینه رشته های پزشکی انجام نشده، همچنین به زیر ساخت ها در این زمینه توجه نشده است.

کبگانیان افزود: یکی دیگر از ایرادات مطرح شده در جلسه امروز مربوط به آمار و اطلاعات رشته های پزشکی بود، چرا که به نظر می رسد آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. در جلسه قبلی نیز آمار هایی در زمینه رشته های پزشکی ارائه شد که منبع آن وزارت بهداشت دولت قبل بود اما اکنون آمار جدیدی ارائه شد که با آن آمار قبلی متفاوت بود به همین دلیل تاکید شد که مرجع رسمی برای آمار رشته های پزشکی مشخص شود.

وی ادامه داد: ایراد دیگر مربوط به تضاد منافع است. در این زمینه تاکید شد که چرا برای تصمیم‌گیری در حوزه پزشکی صرفاً از پزشکان استفاده می‌شود، در حالی که متخصصان سایر علوم نظیر علوم اقتصاد و علوم مدیریت نیز باید تصمیم‌گیری کنند.

کبگانیان گفت: بر این اساس دو مصوبه مهم به تصویب اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور رسید. البته قرار شده این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شود تا رؤسای سه قوا نیز در جریان این مصوبه قرار گیرند.

در هر حال مصوبات نقشه جامع علمی کشور لازم الاجراست ولی ما برای اطمینان از ابعاد این مصوبه پیشنهاد دادیم که آن را در صحن شورا نیز مطرح کنیم.

وی ادامه داد :مصوبه امروز مربوط به افزایش سه هزار ظرفیت پزشکی به ظرفیت پزشکی موجود است. این افزایش ظرفیت برای حداقل ۵ سال در نظر گرفته شده، پس از پایان ۵ سال مقدار آن کم نمی شود بلکه با مطالعات صورت گرفته امکان دارد بیشتر نیز شود. پس از ابلاغ، این مصوبه در اولین آزمون سراسری مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر زمان ابلاغ این مصوبه به قبل از انتشار دفترچه آزمون سال ۱۴۰۱ برسد، حتماً اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: قرار شده مسئولان آموزش پزشکی طرح خودشان را برای افزایش ظرفیت پزشکی از ۳ هزار نفر تا ۵ هزار نفر ارائه دهند.

کبگانیان اعلام کرد: با افزایش سه هزار پزشک برای اینکه به استاندارد کشورهای پیشرفته برسیم به ۱۸ سال زمان نیاز داریم و اگر افزایش پزشکان به میزان پنج هزار نفر باشد برای رسیدن به استاندارد پزشک در کشورهای پیشرفته ۱۲ سال طول می کشد،

بر این اساس از ۱۱۸ نفر پزشک برای ۱۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ پزشک در صد هزار نفر خواهیم رسید.

وی افزود: مصوبه دوم مربوط به تقویت بخش خصوصی و غیردولتی مخصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجوی پزشکی است. در این جلسه دانشگاه آزاد اسلامی توانایی‌های خودش را ارائه داد،

همچنین موانع و مشکلات را مطرح کرد. قرار است بر اساس پیشنهادات این دانشگاه قوانین مربوطه اصلاح شود.

ظرفیت پزشکی دانشگاه ها در کنکور ۱۴۰۱

نام شهر‌‌هاظرفیت
بیرجند۵۶
تبریز۱۷۱
تهران۱۰۸
جندی شاپور۵۴
جهرم۲۴
جیرفت۵۱
بجنورد۳۱
دزفول۷۵
رفسنجان۲۸
زابل۸۲
زاهدان۶۶
زنجان۳۸
سبزوار۳۸
سمنان۳۵
قزوین۳۹
قم۷۶
کاشان۷۲
کردستان۱۱۰
کرمان۶۲
گلستان۱۰۰
گیلان۹۸
مازندران۱۰۵
همدان۹۰
یزد۹۰
آبادان۲۰
اصفهان۱۴۰

آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به کنکور را از طریق همین سایت دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *