کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
روش های کند خوانی و راهکارهایی برای رفع آن

کند خوانی و روش های رفع آن

زمان یکی از مهم ترین فاکتور های موفقیت برای داوطلبان کنکوری است که می تواند تاثیر به سزایی موفقیت آن ها داشته باشد. در مدت زمانی که شما داوطلبان کنکوری در حال مطالعه و آماده کردن خود برای شرکت در آزمون سراسری هستید ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که سبب اختلال در یادگیری و اتلاف زمان شما شود.

کند خوانی

کند خوانی یکی از مشکلاتی است که در روند یادگیری – تمرکز و سرعت مطالعه شما داوطلبان کنکوری اختلال ایجاد می کند و متاسفانه از عواملی است که داوطلبان زیادی این روزها با آن درگیر هستند.

اگر می خواهید با علل کند خوانی و روش هایی برای رفع این مشکل آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید

علل کند خوانی

۶ علل اصلی که سبب کند خوانی – کاهش تمرکز و اتلاف زمان در زمان مطالعه برای شما داوطبان کنکوری می شود را مطالعه کنید و در ادامه روش های کاربردی را برای حل این مشکلات ارائه خواهیم داد تا به بهترین شکل این مشکل را حل کنید.

۱ . کلمه خوانی

کلمه خوانی یکی از عواملی است که میزان درک – تمرکز و سرعت مطالعه شما را در زمان مطالعه به شدت کاهش می دهد.

راه حل : کلمه خوانی را تبدیل به جمله خوانی یا عبارت خوانی کنید تا علاوه بر افزایش سرعت مطالعه، میزان درک و یادگیری شما از مطلبی که مطالعه می کنید بالا رود.

۲ . بلند خوانی

کسی که با صدای بلند درس می خواند حتی اگر با نهایت سرعت درس بخواند نمی تواند ۳۰۰ – ۴۰۰ کلمه در دقیقه بیشتر بخواند زیرا سیستم گفتاری ما برای افزایش سرعت محدودیت دارد.

بلند خوانی پردازش یک مطلب در مغز شما را طولانی تر خواهد کرد

راه حل : بلند خوانی را به صامت خوانی یا چشم خوانی تبدیل کنید تا سرعت پردازش مطالب در مغز شما بیشتر شود و هم چنین تمرکز شما در یادگیری مباحث بیشتر شود.

۳ . لب خوانی یا درون خوانی

لب خوانی یا درون خوانی یکی از نادرست ترین روش های مطالعه است که فرد در زمان مطالعه کلمات را مدام با خود زمزمه می کند. این روش مطالعه سرعت و درک مطلب را به شدت پایی می آورد و در یادگیری شما اختلالات جدی ایجاد می کند.

راه حل : تبدیل لب خوانی یا درون خوانی به صامت خوانی

۴ . سرگردانی چشم میان خطوط

سرگردانی چشم شما میان خطوط در زمان مطالعه سبب می شود تا تمرکز و دقت شما کاهش پیدا کند و سرعت مطالعه شما نیز به طرز چشم گیری پایین می آید.

راه حل : در زمان مطالعه برای جلوگیری از سرگردانی چشم هایتان میان خطوط از انگشت اشاره خود به عنوان خط بر استفاده کنید تا دچار عدم تمرکز نشوید.

۵ . عدم استفاده از روش مطالعه صحیح

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در کند خوانی عدم یادگیری روش مطالعه صحیح و متناسب با هر درس است.

زمانی که روش مطالعه متناسب با هر درس را بلد نباشید قطعا دچار کند خوانی می شوید زیرا آگاهی کاملی از نحوه صحیح مطالعه درسی که می خوانید را ندارید.

راه حل : برای افزایش سرعت – دقت و تمرکز خود در زمان مطالعه بهتر است روش مطالعه متناسب با هر درس را یاد بگیرید.

روش مطالعه شیمی

روش مطالعه فیزیک

روش مطالعه زیست

روش مطالعه ریاضی

۶ . وسواس مطالعاتی

برخی از دانش آموزان به دلیل وسواس مطالعاتی دچار کند خوانی می شوند.

وسواس مطالعاتی زمانی اتفاق می افتد که که دانش آموز حساسیت بیش از اندازه در مورد یادگیری مطالب درسی دارند و همین وسواس سبب مطالعه چندین باره و جزیی مطالب درسی می شود.

مطالعه به این نحو قطعا شما را دچار کند خوانی – عدم تمرکز و از دست دادن زمان مفیدتان می کند.

راه حل : راه حل های رفع وسواس مطالعاتی را با دقت مطالعه کنید:

  1. مرور های منظم در فواصل زمانی منظم و از پیش تعیین شده
  2. آگاهی از مباحث پر اهمیت و الویت قرار دادن این مباحث و جایگزینی آن ها به جای مرور چند باره مباحث کم اهمیت
  3. به توانایی های خود در درک و یادگیری مباحثی که مطالعه می کنید اعتماد کامل داشته باشید و مدام با خود تکرار کنید :

من این مطلب را به بهترین شکل یاد گرفتم

نکته : زمانی که شما و یا مشاوری که وظیفه برنامه ریزی شما را برعهده دارد آگاهی کافی از بودجه بندی و میزان اهمیت یک مبحث داشته باشید می توانید زمان خود را برای مطالعه هر مبحثی مدیریت کنید و الویت مطالعه را به مباحثی با بودجه بندی بیشتر در کنکور اختصاص دهید.

حرف آخر

کند خوانی یکی از جدی ترین عواملی از که مانع از تمرکز و دقت کافی شما برای مطالعه مباحث کنکوری می شود . با مطالعه مطالب فوق و استفاده از آن ها می توانید این مشکل را حل کنید و و حداکثر استفاده را از زمان خود برای مطالعه داشته باشید.

زمان از آنچه که شما داوطلبان کنکوری می پندارید مهم تر است و استفاده مفید از این آیتم تاثیر گذار شما را گام به گام به موفقیت و تحقق رویاهایتان نزدیک تر می کند.

ارتباط کنکور آسان است

برای ارتباط با مشاورین کنکور آسان است و دریافت مشاوره تحصیلی و انگیزشی با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید:

شماره تماس دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
شماره تماس مشاوره
ارشد کنکور آسان است : ۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰

3 پاسخ

  1. من همیشه وقتی درسی رو میخوندم نگاهم به سطرهای بعدی بود و باعث میشد یه مطلب رو چند بار بخونم ولی وقتی این مطلب رو خوندم فهمیدم مشکلم چی هست ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *