کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
چرا باید خلاصه نویسی کنیم؟

چرا باید خلاصه نویسی کنیم؟

مهمترین سوالی که دانش آموزان از مشاور تحصیلی خود می پرسند این است چرا باید خلاصه نویسی کنیم و چه زمانی به کار می آیند؟

برای اینکه بهتر خلاصه نویسی کنیم چگونه باید آن را اجام دهیم؟

در ادامه ی متن در مورد این موضوع که نحوه ی صحیح و اصول خلاصه نویسی چگونه است صحبت می کنیم. همچنین به بیان یک روش خلاصه نویسی نیز خواهیم پرداخت!

برای پاسخ به سوالات و یادگیری خلاصه نویسی تا انتهای این مقاله از سایت کنکور آسان است پیشنهاد می کنیم همراه باشید.

اصلا چرا باید خلاصه نویسی کنیم؟

از ویژگی های یک خلاصه نویسی می توان به چندین مورد اشاره کرد، که مهمترین آنها عبارتند از:

  • عمیق کردن مطالعه
  • کاهش زمان مطالعه و مرور
  • جمع آوری نکات مهم از چند منبع درسی
  • کارایی و بازدهی بالای مطالعه
  • مرور موثر

خلاصه نویسی به چه معنی است؟ خلاصه نویسی به این معنی نیست که شما تمامی مطالب را از عین جملات منبع مطالعه کپی کنید و آنها را مجددا باز بنویسید.

بلکه شما بایستی فقط نکات مهم و حائز اهمیت را در جزوه ی خود یادداشت کنید.

به صورت کامل اگر بخواهیم معرفی کنیم بدین صورت می شود که،خلاصه نویسی به مختصر نویسی و یادداشت برداری می گویند که پس از مطالعه کامل یک متن انجام می شود. برای یادداشت برداری، مختصری از نکات اصولی خلاصه نویسی و نکات کلیدی بایستی از یک مطلب به خوبی نوشته و در زمان نیاز مطالعه شود.

تاثیر خلاصه نویسی در ذخیره زمان بدین صورت است که از حجم بالای مطالب کاسهت می شود و در مدت زمان کوتاهی مطالعه می شوند.

سوال دیگری که دانش آموزان دارند این است که آیا خلاصه نویسی فقط مربوط به زمان مطالعه منابع می شود؟ طبیعتا پاسخ این سوال منفی است. زیرا دانش آموز برای تثبیت مطالب تست آموزشی حل می کنند و یا حتی به بررسی آزمون های آزمایشی برخورد می کنند. در اینجا هم اماکن برخورد با نکات مهم و جدید تستی وجود دارد که لازم است به یادداشت برداری های قبلی اضافه شوند.

خلاصه نویسی روش های مختلفی دارد، برای آشنایی بهتر دانش آموزان به معرفی آن می پردازیم.

انواع خلاصه نویسی

استفاده هر یک از این روش ها برای دانش آموزان متفاوت است و امکان دارد دانش آموزان روش های مختلفی را امتحان کنند.

علامت گذاری:

دانش آموزانی هستند که بخش ها و صفحات مهم را علامت گذاری می کنند. این روش شاید در زمان ما صرفه جویی کند اما پراکندگی و گستردگی زیادی دارد. شما حساب کنید زمانی که تست در یک کتاب دیگر علامت زده شود و مطالب در منبع دیگری! شما به چه حجم وسیعی از مطالب مواجه می شوید.

خط کشی:

یکی از روش های معمول و متدوال خط کشی زیر نکات می باشد. برای خط کشی می توان از مداد یا ماژیک هایلایت استفاده کرد. برای اینکه با حجم وسیعی از مطالب برخورد نکنید کافیست مطالب اضافی را خط کشی نکنید.

حاشیه نویسی:

همانطور که از اسمش پیداست، مطالب مهم را در جملات کوتاه و مختصر، به طوری بیشترین مفهوم را برسانند در حاشیه همان صفحه می نویسیم. بیشتر برای دروس حفظی مانند زیست و شیمی و … کاربرد دارد. ضعف حاشیه نویسی در این است که صفحات منبع و کتابی را که مطالعه می کنیم را شلوغ می کند و تمرکز هنگام مطالعه ما را از بین می برد.

یادداشت برداری:

یکی از روش های پر استفاده است. به صورتی که یک دفتر برای یادداشت برداری انتخاب می شود. نکات مهم به صورت خلاصه در آن یادداشت می شود. شاید بتوان گفت با توجه به اینکه نوشتن در یادگیری مطالب و تثبیت آنها در ذهن کمک می کند، یکی از بهترین روش های خلاصه برداری باشد.

نموداری

با روش نموداری شما می توانید مطالب را به صورت نموداری در ذهن خود تصور کنید و رابطه پیوستگی بین مطالب را درک خواهید کرد. این روش در سازمان دهی ذهن و یادگیری مطالب تاثیر بی نظیری دارد.

روش های خلاصه نویسی صحیح چیست؟

بعد از اینکه پاسخ سوال چرا باید خلاصه نویسی کنیم را دریافتیم، به ذکر چند نکته در مورد روش های صحیح خلاصه نویسی می پردازیم.

  • زمانی که برای بار اول مطلبی مطالعه می شود، خلاصه نویسی را به دلیل اینکه مطالب مهم و غیر مهم را شاید تشخیص نداده باشیم انجام نمی دهیم.
    • از نمودار های درختی و جدول های منظم نیز استفاده کنید.
  • تاکید می شود که نکات موجود در تست ها و آزمون ها را حتمادر دفترچه خلاصه نویسی یادداشت کنید.
    • مطالب را خوانا و حتی به زبان خودتون بنویسید زیرا در هنگام مطالعه به فرآیند یادآوری شما سرعت می بخشد.
  • برای اینکه سریعتر و راحت تر مطالب مطالعه شود هنگام مطالعه تمیز، مرتب و با سازماندهی نوشته شوند.
    • از وسواس هنگام یادداشت مطالب جلوگیری کنید و فقط مفاهیم مهم را بنویسید.
  • برای اضافه کردن نکات جدید جای خالی را هم لحاظ کنید.
    • برای اینکه یک خلاصه نویسی حرفه ای داشته باشید، سعی کنید به خوبی ابتدا مطالعه کنیو بعد از حل تست های هر بخش شروع به خلاصه نویسی کنید.

به روش mind map خلاصه نویسی کنیم

این روش به دانش آموزانی که مطالب را نمی توانند به خوبی حفظ کنند و خیلی زود فراموش می کنند پیشنهاد می کنیم.

۱- در ابتدا یک برگه و چند خودکار با رنگ های مختلف را فراهم کنید.

۲- تیتر اصلی را در وسط برگه بنویسید.

۳- موضوعات مهم مربوط به تیتر را نیز بنویسید.

۴- توضیحات مربوط به هر بخش را به صورت درختی بنویسید.

(برای بعضی دروس برای یادگیری بهتر می توان شکل هم کشید)

مشاورین موسسه ی کنکور آسان است

از وظایف یک مشاور تحصیلی خوب، تدوین یک برنامه ریزی اصولی و کاربردی برای دانش آموزان می باشد. کاربرد خلاصه نویسی را هم در برنامه ریزی ها و در زمان مرور می توانیم دریافت کنیم. زیرا در زمان مرور، تایم ما برای مطالعه محدود است و باید چکیده ای از مطالب را مطالعه کنیم تا تمامی مفاهیم در حافظه ی ما بازیابی شوند.

از ویژگی های برنامه ریزی مشاوران کنکور آسان است می توان به پارت بندی صحیح و قرار دادن مرور منظم، تست آموزشی برای تثبیت مطالب و قرار دادن وقت برای جمع بندی مطالب را قرار می دهند. دقیقا زمان هایی که باید از خلاصه نویسی هایی که در طول سال به صورت حرفه ای انجام شده است، استفاده می گردد. اگر دانش آموز در یادداشت برداری مشکل داشته باشد، اصول خلاصه نویسی را به صورت کامل به او آموزش می دهند.

دانش آموزان برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره تماس های زیر می توانند در ارتباط باشند:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *