کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
نکات اساسی برنامه ریزی درسی

نکات اساسی برنامه ریزی درسی

برای اینکه دانش آموزان از یک برنامه ریزی اصولی استفاده کنند لازم است نکات اساسی برنامه ریزی درسی موفق و دقیق را به خوبی بدانند.

همانطور که می دانید، رکن اول موفقیت در تحصیل، علاوه بر تمرکز هنگام مطالعه، استفاده از یک برنامه ریزی است.

از برنامه ریزی به عنوان راهنما در مسیر موفقیت و احقاق اهداف ما یاد می شود. پس برای آشنایی با نکات مربوط به یک برنامه ریزی، دانش آموزان تا انتهای این مقاله از سایت کنکور آسان همراه باشید.

اهمیت برنامه ریزی درسی

هر شخصی برای اینکه در زندگی خود به موفقیت برسد نیاز به یک برنامه ریزی حرفه ای و اصولی دارد. از آنجایی که تحصیل نیز یکی از اهداف موجود در زندگی می شود و بیشتر دانش آموزان برای تحقق اهداف خود تحصیل می کنند.

هر کس در طول زندگی خود برای کسب اهداف خود تلاش می کند. اما به تنهایی تلاش کافی است؟ می توان به طور قطع گفت تلاش به تنهایی مثمر ثمر واقع نمی شود. بلکه در طول این مسیر، برخی خطرات، موانع و راهکار ها وجود دارد. برای اینکه شخص جسته گریخته به سمت هدف حرکت نکند، نیاز به برنامه ریزی دارد. حال برسیم به روال مطالعه یک دانش آموز و نکات اساسی برنامه ریزی تحصیلی که نیاز دارد.

در متن بالا متوجه شدیم که برای رسیدن به موفقیت در هرکاری نیاز به برنامه ریزی داریم. پس در تحصیل هم علاوه بر مطالعه ما نیاز به یک برنامه ریزی داریم. بیایید فرض کنیم یک دانش آموز بدون برنامه ریزی تحصیلی و یک دانش آموز با برنامه ریزی تحصیلی شروع به مطالعه می کنند. به نظر شما آیا نتیجه ی کسب شده و حتی زمان کسب موفقیت برای این دو دانش آموز یکسان است؟ می توانیم بگوییم حتی اگر فرض کنیم این دو نفر بتوانند به موفقیت برسند (که اینگونه نیست) قطعا زمانی که صرف می کنند متفاوت است. اگر در شرایط یکسان حجم مطالعاتی مشخص برای شخصی که با برنامه پیش می رود در طول زمان شش ماه تمام شود برای یک فرد بی برنامه این زمان به ۹ ماه افزایش پیدا می کند.

فواید برنامه ریزی تحصیلی

مهمترین و اولین گام برای رتبه برتر شدن، برنامه ریزی مناسب محسوب می شود. خیلی از دانش آموزان برنامه ریزی دارند اما به آن عمل نمی کنند. در مسیر کنکور به جای استفاده از بیراهه ها، می توان روش اصولی و عمل کردن به برنامه ریزی را اجرا کرد.

مهمترین فایده برنامه ریزی این است که به کار های روزانه نظم می دهد. به طور منظم، می دانیم چه ساعتی از روز چه منبعی رو مطالعه کنیم. چه کاری می خواهیم انجام دهیم.

  • اهمیت و نکات اساسی برنامه ریزی درسی

در اینجا به چند مورد از پیامد های داشتن برنامه اشاره می کنیم:

  • برنامه ریزی باعث افزایش کیفیت مطالعه می شود.
  • برنامه ریزی باعث ایجاد انگیزه و آرامش می شود.
  • از پشیمانی های بعد از کنکور جلوگیری می کند.
  • زمان را کنترل می کنیم.
  • از استرس بی جا در زمان مطالعه کاهش می دهیم.
  • راه پیشرفت را برای خودمان هموار می کنیم.
  • از کمترین زمان بهترین استفاده ها را می کنیم.
  • تنظیم خواب و تغذیه مناسب!

نکات اساسی برای برنامه ریزی درسی دقیق

ویژگی هایی که باید یک برنامه ریزی داشته باشد تا به آن اصولی و حرفه ای بگوییم بایستی شرایطی که در ذیل می گوییم را داشته باشد:

قابلیت اجرایی برنامه

توجه کنید که هرچقدر برنامه ریزی شما حرفه ای باشد اما آن را اجرایی نکنید هیچ تاثیری ندارد، در مقابل اگر برنامه ضعیف هم باشد اما اجرایی شود تاثیرات مثبت فراوانی دارد.

برای اجرایی شدن برنامه در وهله ی بعدی نیاز به یک اراده ی قوی برای پایبندی و اجرای آن داریم. برنامه ریزی تا اجرا نشود بی ارزش است. پس برنامه ریزی باید اجرایی باشد.

توجه به نقاط ضعف و قوت درسی

یکی دیگر از نکات اساسی برنامه ریزی درسی این است که برنامه ریزی صحیح، نقاط ضعف و قوت درسی فرد را مد نظر قرار می دهد. در چینش دروس به صورتی عمل می کند که با حفظ تمام نقاط قوت و رفع نقاط ضعف دانش آموز را برای پیشرفت تحصیلی در تمامی دروس و کسب موفقیت یاری دهد.

توجه به نیازهای غیر درسی

باید به همه ی نیاز های یک دانش آموز چه درسی و چه غیر درسی توجه شود. برای اینکه یک برنامه ریزی خوب و مناسب داشته باشید بایستی نیاز به خواب و تغذیه مناسب، استراحت، بهداشت و ارتباطات جمعی و … را در برنامه ریزی توجه کنید.

پیشگیری از آسیب های احتمالی

همیشه برخی آسیب های نا خوسته ممکن است دانش آموز را درگیر کند. پیشگیری از این آسیب ها را بایستی در برنامه ریزی خود قرار دهیم تا از عواقب عقب افتادگی جلوگیری کنیم. اگر در اجرای برنامه خللی پیش آمد آنرا با تایم های جبرانی پوشش دهید.

نکات اساسی برنامه ریزی درسی: جلوگیری از بلند پروازی

تغییر اهداف در طول دوران مختلف امری طبیعی است. شما به سادگی می توانید اگر در انتخاب هدف خود بلند پروازی کرده اید آن را تغییر دهید. همینطور اگر خودتان را خیلی دست کم گرفته اید می توانید تغییر دهید و هدف مناسب با تلاشتان برگزینید.

پیشرفت در برنامه

اگر شما پیشرفت در برنامه ریزی را حس کردید و درک کردید امکان دارید که سطح انتظارات و توقع را از خودتان بالا ببرید این کار را انجام دهید. در یک برنامه ریزی مناسب و خوب، تغییرات اینچنینی طبیعی و امری عادی است.

برنامه ریزی متناسب با شرایط

گام آخر نکات اساسی برنامه ریزی درسی این است که، برنامه ریزی بایستی منعطف باشد تا قابلیت اجرایی بالاتری پیدا کند. همچنین برنامه ای که با توجه به شرایط غیر قابل تغییر باشد در اجرا و طول مدت به مشکل می خورد.

برنامه بایستی منطبق با شرایط و سازگار با رفتارهای دانش آموز باشد تا به شکست منجر نشود.

برنامه ریزی موسسه کنکور آسان است

همانطور که می دانید برنامه ریزی از وظایف یک مشاور تحصیلی می باشد. مشاوران موسسه کنکور آسان است، با توجه به سابقه ی طولانی خود، به سبک سوالات کنکور آشنایی دارند. به بودجه بندی کنکور تسلط دارند. با توجه به شرایط دانش آموز، برنامه ریزی شخصی سازی شده انجام می دهند. علاوه بر دادن برنامه، بهترین منابع کنکوری از موسسه ی کنکور آسان است را به دانش آموزان معرفی می کنند.

دانش آموزان برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور (رشته تجربی، ریاضی و انسانی) را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *