کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
علت ضعف در دروس حفظی

علت ضعف در دروس حفظی

یکی از مهم ترین و دغدغه های بزرگ دانش آموزان پیدا کردن علت ضعف در دروس حفظی و مطالعه ی پربازده آنها می باشد.

به علت سختی، خیلی از دانش آموزان از مطالعه دروس حفظی فراری می شوند. البته که دانش آموزان فقط توهم سختی را دارند، زیرا یادگیری آن راهکار دارد. یادگیری این راهکارها، در وهله ی اول شاید سخت به نظر برسد اما در ادامه سبب یادگیری بهتر می شود. به هیچ عنوان یک دانش آموز نباید از مطالعه به دلیل سختی حفظی و یا محاسباتی فرار کند. لازم است قدم به قدم مشکلات را رفع کنند و در جهت یادگیری آن گام بردارند. علاوه بر اینکه مهارت روش مطالعه ی دروس حفظی لازم است کسب شود بایستی ضعف های مطالعه آن را نیز رفع کنیم.

در گام اول بایستی شرایط یک مطالعه خوب را یاد بگیریم و بعد از آن به علت یابی ضعف در دروس حفظی بپردازیم.

برای رفع این ضعف، پیشنهاد می شود دانش آموزان تا انتهای این مقاله از سایت رسمی کنکور آسان است توجه کنند.

شروط و نکات مربوط به مطالعه ی خوب

دانش آموزان برای اینکه بتوانند در یادگیری دروس حفظی موفق عمل کنند، لازم است که ابتدا با نکات مربوط به یک مطالعه ی مفید آشنا بشوند. قصد داریم در ادامه این شروط را برای داوطلبان بیان کنیم.

۱- مطالعه ۷۰ درصد مبحث آزمون به همراه مرور، ارزش بیشتری از مطالعه ۱۰۰ درصدی مطالب بدون مرور و تسلط روی مباحث دارد.

۲- مطالعه از روی یک منبع اگر چند باره باشد بهتر است تا منابع متعددی را یک بار مطالعه کنیم.

۳- وقتی در زمان مطالعه شما دچار خواب آلودگی می شوید بهتر است چند دقیقه استرحت کنید. زیرا خستگی هنگام مطالعه و خواب آلودگی از کیفیت مطالعه ی شما کاهش می دهد.

۴- پس از صرف وعده ی صبحانه مطالعه از بازدهی بالایی برای دانش آموزان برخوردار می شود. مهم است صبحانه کامل و درست خورده شود. اما ناهار کمی سبک تر باشد بهتر است.

۵- طراحی محیط مطالعه بایستی به صورتی باشد که دسترسی دوستان و اطرافیان بسیار محدود باشد. زیرا تمرکز حواس شما پرت نمی شود.

۶- وقتی با حل تست آموزشی شما به سطحی از یادگیری رسیدی که مطالب در ذهن شما تثبیت شد؛ بایستی به تست زماندار برای کسب مهارت حل تست در زمان کوتاه روی بیاورید.

۷- در یادگیری مطالب سعی کنید به خوبی و با اثبات نکات پیش بروید. زیرا ماندگاری مطالب در ذهن شما بیشتر خواهد بود.

۸- مطالعه یکنواخت و با ساعت مطالعاتی بالا بسیار بهتر از مطالعه نوسانی و پر افت و خیز می باشد.

۹. دانش آموزان بدانند با فکر منفی به گذشته چیزی درست نمی شود بلکه با هدف بایستی به سوی آینده پیش رفت.

بررسی علت های ضعف در دروس حفظی

برای ضعف در دروس حفظی می توان چندین نکته بیان کرد، اما در اینجا ما به شایعترین ها و آنهایی که خیلی مهمتر اند پرداخته ایم.

این علل عبارتند از:

  • عدم مطالعه ی مفهومی
  • مرور ناکافی
  • توقع بی جا
  • بی تفاوتی نسبت به دروس حفظی

در ادامه ی مطلب توجه شما را به بررسی علت های ضعف زیر جلب می کنم:

علت ضعف در دروس حفظی: عدم مطالعه ی مفهومی

برای مطالعه این دسته از دروس، نمی توان به تنهایی متکی به حافظه بود. در حالی که به سادگی می توان با بهره گیری از تفکر خلاقانه، با یاد یارسازی، خلاصه نویسی و … در بهتر و عمیق شدن یادگیری این دروس گام برداشت و با مطالعه مفهومی دروس حفظی را به خاطر سپرد.

مرور ناکافی

دروس حفظی با توجه به ماهیتی که دارند بسیار فرار می باشند. پس برای اینکه از فراموشی آنها جلوگیری کرد، بایستی مکرر مرور بشوند. بدون مرور نکاتی که مطالعه می کنیم از یاد ما می روند و در نتیجه از مطالعه چیزی نصیب دانش آموز نمی شود.

علت ضعف در دروس حفظی: توقع بی جا

در دروس حفظی نباید توقع تسلط صد در صدی روی مطالب را داشت. یعنی قبل از امتحان و آزمون، این دروس نیاز به مرور و بازیابی مطالب در ذهن دارند.

بی تفاوتی نسبت به دروس حفظی

برخی از دانش آموزان برای دروس حفظی ارزش قائل نمی شوند و مطالعه ی آنها را پشت گوش می اندازند. بدترین زمان برنامه ریزی را برای حفظ و مطالعه دروس حفظی قرار می دهند. در نتیجه خسته می شوند و فرصت تحلیل و مطالعه ی کامل را ندارند.

موسسه کنکور آسان است

موسسه کنکور آسان است برای عملکر بهتر دانش آ»وزان و داوطلبان، علاوه بر تولید محتوای آ»وزشی به صورت دی وی دی، نسبت به ارائه برنامه ریزی تحصیلی نیز اقدام می کند.

برنامه ریزی های مشاورین موسسه کنکور آسان است بدین صورت است که در وهله ی اول با توجه به شرایط دانش آموز به صورت شخصی سازی شده تدوین می شود. سعی می شود برنامه ای راهبردی و با دید جامع نسبت به تمامی جوانب موجود، اعم از زمان و حجم مطالعاتی نسبت به نوشتن برنامه گام بردارند.

برای یادگیری مطالب حفظی، آنها را در زمانی قرار می دهند که ذهن دانش آموز آمادگی یادگیری را داشته باشد. در ادامه ی روزها، برنامه ی مرور منظم را برای جلوگیری از فراموشی آنها به صورت منظم در برنامه قرار می دهند.

دانش آموزان برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره تماس های زیر می توانند در ارتباط باشند:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *