کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
شناسایی اضطراب مفید با کنکور آسان است

شناسایی اضطراب مفید با کنکور آسان است

برای عملکرد بهتر بایستی اضطراب مفید شناسایی شود تا در کارهای ما تاثیر مثبت داشته باشد؛ برای شناسایی با کنکور آسان است همراه شوید!

اضطراب چیست؟

اضطراب عبارت از یک احساس ناخوشایند، مبهم، هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته است. در این حالت به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی می شود.

همه انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن، شدید و غیرعادی مشکل‌ساز است.

استرس چیست؟

استرس عبارت است از هر تغیری که انسان تجربه می‌کند. در بیان بهتر حالتی از اضطراب است و زمانی تجربه می‌شود که مسئولیت‌ها افزون بر مقداری باشد. انسان بتواند با آن کنار بیاید و به این جهت فرد فشاری را متحمل می‌شود.

اضطراب مفید است یا مضر؟

اضطراب به‌صورت کلی می‌تواند از طرفی برای دانش‌آموز مضر باشد و از جهت دیگر هم می‌تواند او را به سمت پیشرفت تحصیلی هدایت کند. برای شناسایی اضطراب مفید با این مقاله از کنکور آسان است تا انتها همراه باشید.

با این وجود که اکثر افراد قبل و بعد از امتحان، تاحدی دچار استرس و اضطراب می‌شوند، اما در هنگام امتحان می‌توانند این احساس را کنترل کنند و شرایط را به حالت عادی درآورند.

برای کنترل کردن این اضطراب و استرس‌، لازم است تنها نکاتی را برای مدیریت شرایط به کار ببرد. همچنین باید از آوردن فشار بیش از حد به خود جلوگیری کند.

رابطه ی کارایی و اضطراب

برای درک بهتر این موضوع می توان گفت تا یک جایی اگر اضطراب زیاد شود کارایی هم بالا می‌رود. ولی از یک جایی به بعد اگر اضطراب زیاد شود در کارایی فرد اختلال به وجود می‌آید و به مرور کارایی او کاهش پیدا می‌کند.

در مطالعه هم از این قاعده پیروی می کند، تا یک جا اضطراب برای مطالعه ی ما مفید است. (که شناسایی اضطراب مفید هدف ما در این مقاله ی کنکور آسان است می باشد.) از یک جا به بعد روی عملکرد ما تاثیر منفی خواهد گذاشت که باید کنترل و تغییر داده شود.

علائم اضطراب

نشانه‌های اضطراب در چهار قسمتِ فیزیکی، احساسی، ذهنی و رفتاری نمایان می‌گردد. در قسمت فیزیکی (بدن) قلب به تپش می‌افتد، ضربان قلب تند می‌شود، تنفس نامنظم می‌گردد، دست و پا سرد می‌شود، بدن بویژه دست و پا می‌لرزد، بدن خصوصاً دست و پا عرق می‌کند و فرد با مشکلات خواب و خستگی مواجه می شود.

به‌طور کلی نشانه‌ها و علائم ابتلا به اضطراب شامل موارد زیر است:

  1. دیدن کابوس
  2. احساس ترس و نگرانی بدون دلیلی منطقی
  3. عدم‌تمرکز
  4. تنش و بی‌قراری
  5. بی‌خوابی یا بدخوابی
  6. تپش قلب
  7. گرفتگی عضلات
  8. داشتن افکار و احساسات ناراحت‌کننده و ترسناک
  9. حالت تهوع
  10. تنگی‌ نفس و احساس خفگی
  11. خشکی دهان

شناسایی اضطراب مفید با کنکور آسان است

برای تفاوت قائل شدن بین اضطراب تا کجا مفید است و از کجا به بعد مضر گاهی امری سخت باشد. اگر به بیان ساده بخواهیم بگوییم، همانطور که قبلا اشاره کردیم اگر به واسطه اضطرابی که داشتیم کار و مسئولیتی را که در حال انجام آن هستیم خوب انجام می‌دهیم یا نه؟ اگر خوب انجام می‌دهیم، می توان گفت اضطراب ما مفید است.

در هنگام مطالعه اگر اضطراب داشتیم، سبب بهتر مطالعه کردن و کسب نتایج درخشان شد، می توان گفت اضطراب مفیدی است. اما اگر آن اضطراب برای ما آنقدر مشغله ذهنی ایجاد کند ما را مدام دچار درگیری فکری کند و حتی دچار تپش قلب شویم، تمرکزمان را از دست می‌دهیم. روی مطالعه ی دروس و یادگیری ما به مشکل می خوریم. در این حالت یعنی اضطرابمان بیش از اندازه شده و دیگر مفید نیست.

اگر ما دچار اضطراب مضر شدیم آن را چگونه مدیریت کنیم؟

راهکار های کاهش اضطراب و استرس

  • مطالعه در فرصت مناسب

برای یادگیریی تمامی مطالب نباید آن ها را به شب امتحان موکول کرد. بلکه باید مطابق برنامه ریزی، هر درس در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه شود تا در شب امتحان با خیال آسوده به مرور مطالب بپردازیم.

  • عمل به برنامه ریزی

سعی نمایید اوقات خود را طوری تنظیم کنید که برنامه رییز خودتان را کامل پیش ببرید. در برنامه ریزی ساعت های مطالعه و اتراحت بین دروس مشخص است که این امر از خستگی و مطالعه ی هنگام خستگی جلوگیری می کند.

  • فعالیت بدنی

ورزش هایی که موجب نشاط و سلامت روح می شوند را فراموش نکنید. به خصوص پیاده روی در هنگام صبح و قبل از شروع مطالعه یا آزمون.

فعالیت های هنری نیز در ایجاد آرامش و اعتماد به نفس موثر است.

  • استراحت و تغذیه

استفاده از کافئین را در طول روز کاهش دید. ابتدا اختلال در خواب شبانه ی شما ایجاد می کنند و سپس با توجه به اثرات فیزیکی اضطراب، استفاده از این مواد باعث برانگیختگی بیشتر بدن می شود.

  • خلاصه نویسی و مرور

حتما خلاصه نویسی را فرا بگیرید و آن را در یادگیری مطالب به کار ببرید. زیرا هنگام خلاصه نویسی شما مطالب مهم را در می یابید و در زمان مرور از آنها استفاده خواهید کرد. مرور منظم سبب تثبیت مطالب می شود و خود یادگیری و تسلط بر دروس سبب کاهش اضطراب می شود.

  • استفاده از تکنیک ۴-۷-۸

برای کاهش اضطراب می توان از تکنیکی که توسط دکتر ویل ابداع شده است استفاده کرد.

روش اجرای بسیار ساده ای دارد:

  1. می باستی بر روی یک تخت و یا مبل راحتی دراز بکشید.
  2. در ابتدا عمل دم را به مدت ۴ ثانیه انجام دهید.
  3. سپس به مدت ۷ ثانیه نفستان را حبس نگهدارید.
  4. در نهایت در طی ۸ ثانیه عمل بازدم را انجام دهید.

این کار را چندین بار تکرار نمایید. این تمرین اضطراب شما را برطرف می کند.

شناسایی اضطراب مفید با کنکور آسان است: مشاور

مشاورین موسسه کنکور آسان است تا حدالامکان از مضطرب شدن دانش آموز جلوگیری می کنند. تفاوت اضراب منفی و اضطراب مفید را به دانش آموز می گویند و این مسئله را برای دانش آموز حل خواهند کرد.

برای جلوگیری از مضطرب شدن دانش آموز، راهکار های کاهش استرس و اضطراب را به کار می برند. به طور مثال با دانستن اهمیت برنامه ریزی برای دانش آموز آن را به صورت حرفه ای و اصولی انجام می دهند.

در برنامه ریزی برای تثبیت مطالب، مرور منظم و تست آموزشی را در برنامه قرار می دهند. پارت بندی مناسب و تایم های استراحت بین هر بخش مطالعاتی را برای دانش آموز در برنامه قرار می دهند.

با آگاهی کامل از بودجه بندی کنکور سال های گذشته، به مطالبی که بیشتر مد نظر طراحان هستند و سوال خیز تز اند در برنامه اهمیت بیشتری خواهند داد.

تا پایان مارتن کنکور در کنار دانش آموز به مانند یک راهنمای مسیر قرار خواهند داشت.

برای ارتباط با مشاورین موسسه کنکور آسان است با دفتر مرکزی تماس بگیرید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *