کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
رفع خستگی هنگام مطالعه

رفع خستگی هنگام مطالعه

یکسری از دانش آموزان زمان مطالعه خسته می شوند لذا برای بهبود شرایط نیاز دارند که راهکارهای رفع خستگی هنگام مطالعه را بدانند.

خستگی در زمان مطالعه به مقدار کم طبیعی است و برای هر دانش آموز امکان دارد پیش بیاید. زیرا این خستگی ناشی از حجم مطالعاتی بالا و حجم درس زیاد است.

اگر این خستگی زیاد و بیش از حد طبیعی باشد می تواند با سردرد و سرگیجه هنگام مطالعه همراه باشد. این روند بر روی تمرکز هنگام مطالعه تاثیر منفی می گذارد. در ادامه باعث می شود که از بازدهی مطالعه ما کاسته شود.

برای مقابله با خستگی غیر طبیعی ناشی از مطالعه، لازم است دانش آموزان راهکارهای مقابله با آن را آوزش ببینند. برای این منظور پیشنهاد می شود تا انتهای این مقاله از سایت رسمی کنکور آسان است همراه باشید.

خستگی در زمان مطالعه

این امکان وجود دارد دانش آموزان در زمان مطالعه با دو نوع خستگی روحی و جسمی مواجه بشوند. اگر خستگی جسمی باشد، آنرا با چند دقیقه استراحت و اگر خیلی حاد باشد با یک چرت کوتاه می توان رفع کرد. اما خستگی روحی سبب می شود شما دچار استرس و اضطراب می شود. دانش آموزان خستگی روحی را با تغذیه و ورزش به موقع و مناسب می توانند از خود دور کنند.

مهم ترین عاملی که باعث خستگی بیش از حد یک دانش آموز می شود کم خوابی می باشد. تاثیری که دانش آموز از محیط مطالعه هم می گیرد در خستگی و کاهش انرژی دخیل است. زیرا دانش آموز تحت تاثیر از محیط خود انرژی مثبت و منفی می گیرد. حتی انتخاب دروس و برنامه ریزی نامناسب هم باعث افت انرژی و افزایش خستگی دانش آموزان می شود. برای اینکه دانش آموزان بتوانند در جهت رفع خستگی هنگام مطالعه قدم بردارند پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله از سایت کنکور آسان است همراه باشند. دانش اموزان باید به جزییات اهمیت ویژه ای بدهند و برای اینکه مطالعه ی مفیدی داشته باشند نکات ساده را هم حتی از قلم نیندازند.

راهکار های رفع خستگی هنگام مطالعه

برای رفع خستگی به نکات ذیل توجه داشته باشید:

۱- هدف

۲- انگیزه هنگام مطالعه

۳- برنامه ریزی

۴- مطالعه غیر اصولی

۵- استراحت بین پارت های مطالعاتی

۶- تغذیه

۷- ساعت خواب کم

۸- محیط مطالعه

برای رفع موارد بالا به نکات زیر به دقت توجه و در طول زمان به خوبی به آنها عمل کنید:

هدف

زمانی که یک شخص هدف مشخصی را برای خود مشخص کند و در زمان معینی به آن رسیدگی کند، در راستای آن هدف گام بر می دارد. مثلا برای هدف کوتاه مدت خود، مبحثی رو مشخص می کند در تایم مشخصی تمام کند اما در بلند مدت تست زنی و یادگیری کامل آن مبحث را هدف قرار می دهد. اینگونه از خستگی تمام نشدن مطالب جلوگیری می کند.

انگیزه هنگام مطالعه

هر چقدر انگیزه برای مطالعه بیشتر باشد، انرژی دانش آموزان برای مطالعه بیشتر است. این شور و شوق برای مطالعه سبب می شود که یک دانش آموز کمتر خسته شود.

رفع خستگی هنگام مطالعه: برنامه ریزی

دانش آموز بی برنامه زود از مطالعه خسته می شود. زیرا نمی داند در طول روز چه مباحثی و چه بخش هایی را باید مطالعه کند. اما در مقابل اگر شخصی با برنامه پیش برود، در وهله ی اول چند درس را طول روز مطالعه می کند. یک روز کامل را برای مطالعه یک درس صرف نمی کند، زیرا این کار شما را از مبحث درسی خسته می‌کند و کم کم عملکرد ذهن شما کاهش پیدا می‌کند. نظم و ترتیبی که کارهایمان از با برنامه بودن می گیرد باعث ایجاد انگیزه و حس خوب از مطالعه می شود.

مطالعه غیر اصولی

مطالعه ی غیر اصولی یعنی روش مطالعه دروس حفظی را ندانید و با دروس محاسباتی مثلا روش مطالعه دروس ریاضی و فیزیک قاطی کنید و به مطالعه بپردازید! اگر مطالعه به این روال پیش برود، بازدهی شما کمتر می شود و درنتیجه در مطالعه پیشرفت نمی کنید. همیت امر به ظاهر ساده سبب می شود از انگیزه ی شما کاسته شود.

استراحت بین پارت های مطالعاتی

یکسری از دانش آموزان وقتی شروع به مطالعه می کنند بدون توقف شش هفت ساعت مطالعه دارند. اما به وضوح می توان حس کرد ساعت های انتهایی مطالعه انرژی به شدت تحلیل می رود. برای جلوگیری از این تحلیل انرژی دانش آموزان بایستی بین تایم های مطالعاتی و بعضا پس از هر یک ساعت مطالعه ده دقیقه استراحت نیز داشته باشند.

رفع خستگی هنگام مطالعه: تغذیه

میل کردن میوه و مواد مقوی در بین تایم مطالعاتی به بازیابی انرژی کمک می کند. سعی شود که بازه های صرف غذا به موقع باشد تا انرژی شما از بین نرود. همچنین با نوش جان کردن غذای سالم، سلامت خود را به خطر نیندازید.

ساعت خواب کم

یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده ی خستگی می تواند کم خوابی باشد. خواب کافی و منظم نقش اساسی در میزان خستگی شما در طول روز دارد. بهتر است در طول شبانه‌روز حداقل ۷ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید. اینگونه هنگام مطالعه شما از کم خوابی و خمیازه های زیاد خسته نمی شوید.

رفع خستگی هنگام مطالعه: محیط مطالعه

محیط مطالعه نیز بایستی مناسب و کار آمد باشد. ما از محیط اطراف خود انرژی کسب می کنیم. اگر در جهت مثبت باشد قطعا ما با انرژی بیشتر به مطالعه ادامه می دهیم. اما اگر بر عکس محیط مطالعه ما را اذیت کند، ما از درس دور می شویم و مطالعه ی بیهوده ای خواهیم داشت. پس دانش آموزان در طراحی محیط مطالعه بایستی به دقت عمل کنند تا از محیط اطراف خود هم در جهت بهبود بازدهی مطالعه استفاده ی مثبت کنند. اینگونه از مطالعه خسته نمی شوید و با انرژی به آن خواهید پرداخت.

مشاورین کنکور آسان است

موسسه کنکور آسان است علاوه بر تولید دی وی دی آموزشی برای دانش آموزان در زمینه مشاوره و برنامه ریزی نیز فعالیت می کند.

در وهله ی اول وظایف یک مشاور تحصیلی، به برنامه ریزی برخورد می کنیم. یک دانش آموز هدفمند طبق برنامه مراحل مطالعاتی خود را پیش می برد. در نتیجه وقتی برنامه ی اصولی داشته باشد با انگیزه ی مضاعفی به مطالعه می پردازد. مشاورین کنکور آسان است در برنامه ریزی ها طوری عمل می کنند که بین پارت های دروس استراحت دانش آموزان را قرار می دهند. در چینش دروس به صورتی عمل می کنند که دانش آموزان درسی را که برایشان خسته کننده است را مدیریت کنند. ساعت خواب و بیداری دانش آموز را کنترل می کنند و از خستگی ناشی از بی خوابی جلوگیری می کنند.

برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان دانش آموزان می توانند با شماره تماس های زیر در ارتباط باشند:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد :
۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *