کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
رفع حواس پرتی هنگام مطالعه

رفع حواس پرتی هنگام مطالعه

بزرگترین معضل دانش آموزان، عامل اتلاف وقت مفید برای مطالعه و درگیری ذهنی که نیاز به آشنایی دارند، رفع حواس پرتی هنگام مطالعه می باشد.

حواس پرتی بر کیفیت مطالعه تاثیر دارد و اگر کیفیت مطالعه پایین باشد، بازدهی ما پایین است. لذا این امر بر اتلاف و هدر رفتن زمان نیز تاثیر دارد. بدین صورت که با فکر های بیهوده الکی زمان مطالعه را از بین می بریم.

پس برای رفع این مشکل، پیشنهاد می کنیم دانش آموزان تا انتهای این مقاله با سایت رسمی کنکور آسان است همراه باشند.

آشنایی با حواس پرتی و منشا آن

برای اینکه مطالعه ما از کیفیت مناسب و همچنین بازدهی عالی برخوردار باشد بایستی با حواس جمع، دقت و تمرکز بالا مطالعه کنیم. زیرا تاثیر گذار ترین موضوع در موفقیت ما، یادگیری مطالب به بهترین شکل است. یکی دیگر از تاثیرات حواس پرتی، که سبب می شود برای آن اهمیت قائل شد، فراموشی مطالب مطالعه شده است. زیرا مطالبی که بدون دقت مطالعه می شوند به سادگی فراموش می شوند.

اولین تاثیر حواس پرتی و عدم تمرکز بر دانش آموز این است که سبب اتلاف وقت مفید مطالعه می شود. زیرا شما به فکر ها و مسائل بی اهمیت بها می دهید و زمان خود را صرف آن می کنید. پس برای اینکه از تمرکز شما هنگام مطالعه کاسته نشود بایستی مدیریت زمان مطالعه را نیز به خوبی انجام دهید.

اگر وقت بیهوده تلف شود، در انتهای روز وقتی نتیجه مطالعه ی خود را بررسی میکنیم در میابیم که به طور مفید مطالعه ی کوتاهی داشتیم و بر روحیه و انگیزه ما تاثیر دارد. در طول مدت و با بی انگیزه تر شدن دانش آموز، مطالعه طاقت فرا می شود و در نتیجه دانش آ»وزا از درس زده م یشود. پس برای اینکه مطالعه ی ما از کیفیت مناسبی برخوردار باشد بایستی تمامی نکات را بسنجیم و با تمرکز بالا به مطالعه روی آوریم. پس باید برای رفع حواس پرتی هنگام مطالعه چاره ای بیندیشیم.

منشا حواس پرتی

از دیدگاه علمی حواس پرتی ناتوانی برای تمرکز توجه است؛ شخص بدون توجه به موضوعی که مشغول به انجام آن است به پدیده‌ های غیر مرتبط در محیط توجه نشان می‌ دهد.

از منشا های حواس پرتی در زمان مطالعه می توان به تاثیرات محیطی (بیرونی) و ذهنی (درونی) هر فرد اشاره کرد.

منشا ذهنی یا درونی یعنی دانش آموز به جای تفکر در مورد مطالب درسی به تفکر در مورد مواردی بیهوده و بی حاصل بپردازد. سردرد و سر گیجه هنگام مطالعه نیز یکی از منشا های حواس پرتی شایع درونی برای دانش آموزان است که بایستی به خوبی این ضعف را کنترل و رفع کنند. تاثیرات محیطی و بیرونی خارج از کنترل دانش آموز است. کنترل و هماهنگی برخی امور مانند شلوغی و سروصدا حاصل از رفت و آمد داخل خیابان و صدای میوه فروشان و این ها از دست دانش آموز خارج است.

برخی مسائل هم مانند شبکه های اجتماعی گوشی موبایل هم جزو عوامل بیرونی هستند که دانش آموزان بایستی در جهت کنترل اعتیاد به گوشی همراه حرکت کنند. طبیعی است که طراحی محیط مطالعه و ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه در دست دانش آموز است. در این طراحی باید به گونه ای عمل کند که کمترین تاثیر از محیط بر مطالعه ی دانش آموز گذاشته شود.

روش های رفع حواس پرتی هنگام مطالعه

اگر شما هم از آن دسته دانش آموزان هستید که در زمان مطالعه هزار جور فکر به سرت میزنه و حواستان پرت می شود با دقت موارد زیر را مطالعه کنید:

علاقه به درس مورد مطالعه

انتخاب درس برای مطالعه و چینش صحیح برنامه ی مطالعاتی نیز در رفع حواس پرتی هنگام مطالعه موثر است.

برای اینکه حوصله و انرژی ما تحلیل نرود و با ایجاد انگیزه آن ها تقویت کنیم، در هنگام شروع مطالعه به نحوی عمل کنیم که با درسی که به آن علاقه داریم شروع شود. زیرا این کار انگیزه و اشتیاق ما را برای مطالعه تحریک می کند. اگر بر خلاف این موضوع و با درسی که برایمان سخت تر است شروع کنیم، در همان ابتدا کل انرژی ما تحلیل می رود و برای ادامه ی مطالعه اشتیاقی نداریم.

تعیین هدف از مطالعه

شما بایستی دید منفی به مطالعه نداشته باشید. اگر فکر می کنید مطالعه برای شما یک تکلیف است و باید آن را حتما انجام دهید، نیاز به تغییر نگرش دارید. حتما با این دید به مطالعه بپردازید که آینده ی شما از دل همین مطالعه ها ساخته می شود.

با تعیین هدف، انگیزه خود برای مطالعه را افزایش می دهید و با دقت و تمرکز بهتری مطالعه را انجام می دهید.

رفع حواس پرتی هنگام مطالعه: کنترل موبایل

قبل از شروع مطالعه، تلفن همراه خودتان را خاموش کنید. زیرا شما از ناتفیکیشن ها بی اطلاع م یشوید و امید خودتان را از موبایل به کل قطع می کنید. حتی اگر صداهای دیگری مانند رادیو و تلویزیون برای شما آزار دهنده شد، آنرا قطع و یا خاموش کنید. عوامل پرت کننده ی حواستان را به کل خاموش و بی اثر کنید.

یادداشت تفکرات درگیر کننده

اگر در زمان مطالعه، ذهنیت و یا افکار مزاحمی بر روی کیفیت و تمرکز شما تاثیر گذاشت می توانید آن را جایی یادداشت کنید که در زمانی مناسب به آن فکر کنید با این یادداشت می توان آن را به صورت موقت، در زمان مطالعه از ذهن خارج کنید و برای اینکه از مزاحمت مجدد آن جلوگیری کنید به آن فکر کنید و آن را رفع کنید.

پس یکی از راهکار های مناسب و خوب این است که در هنگام مطالعه کنار دستتان یک قلم و کاغذ مخصوص یادداشت افکار مزاحم که باعث حواس پرتی شما می شود داشته باشید. هر موقع حواستان پرت می شود و فکرتان به موضوعی مشغول می شود روی آن بنویسید و در مواقع دیگر مانند موقع استراحت به آن فکر کنید.

رفع حواس پرتی هنگام مطالعه: طراحی صحیح مکان

در برخی اتاق های مطالعه مشاهده شده که تعدادی پوستر جلب توجه کننده نصب بوده است. یا حتی برخی دانش آموزان، حیوان خانگی نگهداری می کنند. حضور همین دو مورد می تواند بر روی تمرکز شما روی مطالعه تاثیر بگذارد.

مشاوره و برنامه ریزی کنکور آسان است

یکی از دلایل حواس پرتی برای دانش آموزان، عدم برنامه ریزی تحصیلی می باشد. برنامه ریزی به مطالعه ی ما نظم می دهد و سبب می شود ما بدانیم در طول روز چه الویت هایی داریم، ساعت مطالعه مشخص و افزایشی داشته باشیم.

همانطور که می دانید، موسسه ی کنکور آسان است علاوه بر تولید دی وی دی های آموزشی، به دانش آموزان برنامه ریزی تحصیلی و مشاوره ارائه می کند. در برنامه ریزی ها تایم های مطالعاتی مشخص است و دانش آموز موظف است گزارش مطالعه ی خود را به مشاور ارائه کند. با ثبت ساعت مطالعاتی در دفترچه برنامه ریزی، سبب می شود که با تعهد بیشتر مطالعه کنیم و از هدر رفتن بیهوده ی زمان مان جلوگیری کنیم. اگر در مطالعه ی ما کوتاهی پیش بیاید، مشاور با چک کردن ساعات مطالعاتی، نقص دانش آموز را پیدا می کند و در جهت رفع آن دانش آموز را هدایت می کند.

دانش آموزان برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *