کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
راهکارهای افزایش دقت هنگام مطالعه

راهکارهای افزایش دقت هنگام مطالعه

دانش آموزان برای اینکه یک مطالعه ی پربازده را پشت سر بگذارند بایستی راهکارهایی که برای افزایش دقت هنگام مطالعه را آموزش ببینند.

برای یادگیری بهتر و استفاده از این راهکارها، دانش آموزان تا انتهای این مقاله از کنکور آسان است همرا باشند.

مفهوم دقت

یکی از مشکلات در عدم یادگیری دانش آموزان، بی دقتی در زمان مطالعه ی مفاهیم می باشد.

دقت در معنی لغوی یعنی خوب یک فرآیند تشخیص آگاهانه که تمرکز شما بر روی انجام یک کار است.

به بیان ساده تر دقت در زمان مطالعه به مفهوم توجه برای خوب درک کردن مفاهیم می باشد. اگر قصد مطالعه از روی جزوه یا کتاب داشته باشیم با دقت و تمرکز هنگام مطالعه بالا ما مطالب را خوب مطالعه می کنیم، اگر قصد دی وی دی یا منابع شنیداری داشته باشیم یعنی با جدیت و دقت بالا به تدریس گوش دهیم. پس بایستی دانش آموزان به راهکارهای افزایش دقت هنگام مطالعه مسلط باشند تا در هنگام امتحان به مشکل نخورند..

عوامل موثر بر دقت هنگام مطالعه

برای کسب بیشترین مقدار از دقت برای مطالعه، بایستی تاثیرات عوامل درونی و محیطی را به خوبی کنترل کنیم. عوامل درونی مرتبط با هدف و راهکارهای هنگام مطالعه که بیشتر به شرایط دانش آموز مربوط می شود، بستگی دارد.

عوامل بیرونی و یا محیطی همانطور که از اسمش پیداست به تناسب طراحی محیط مطالعه و زمان بستگی دارد.

پس تا اینجا دریافتیم برای اینکه مطالعه مناسب و با دقت بالا پشت سر بگذاریم نیاز داریم شرایط درونی و محیطی را به خوبی مهیا کنیم.

راهکارهای افزایش دقت هنگام مطالعه

بعد از اینکه فهمیدیم دقت بالا در مطالعه ی ما به دو عامل مهم بستگی دارد، حالا به بررسی جزییات بیشتر از عوامل محیطی و درونی می پردازیم.

مهمترین و تاثیر گذار ترین شرایط بر مطالعه ی ما کدامند؟

به ترتیب عبارتند از:

  1. برنامه ریزی تحصیلی
  2. طرح سوال
  3. مطالعه اجمالی
  4. جدیت و تعهد در مطالعه
  5. تاثیر خواب و تغذیه بر دقت هنگام مطالعه
  6. اعتیاد به گوشی همراه
  7. استفاده از راهنما و مشاور تحصیلی

دانش آموزان پس از اینکه هدف خود را از تحصیلی انتخاب و پیدا می کنند، برای کسب موفقیت بایستی مطالعه پربازده و همراه با دقت بالا را داشته باشند.

با عمل به راهکارهایی که توضیح می دهیم، امیدواریم دانش آموزان بهترین نتیجه را کسب کنند:

برنامه ریزی تحصیلی

با برنامه ریزی بودن نیز سبب افزایش دقت در هنگام مطالعه می شود. بدین صورت روی تمرکز و دقت شما اثر می گذارد که شما از سردرگمی و عدم تمرکز برای مطالعه خارج می شوید.

با برنامه ریزی مناسب مطالعه منظم خواهید داشت و پیوسته برنامه ی شما تغییر نمی کند. شما دچار سردرگمی مطالعاتی نمی شوید و همچنین با برنامه ریزی جلوگیری از مطالعه ی نوسانی می کنید.

یکی از دلایل پرت شدن حواس، نداشتن برنامه ریزی می باشد. برنامه ریزی به مطالعه ی ما نظم می دهد و سبب می شود ما بدانیم در طول روز چه الویت هایی داریم، ساعت مطالعه مشخص و افزایشی داشته باشیم.

افزایش دقت هنگام مطالعه: طراحی سوال از متن

پیش از مطالعه ی دقیق، اگر از متن سوالاتی را طرح کنیم مجبور می شویم که به طور فعالانه و با تمرکز بیشتر، دقت کافی و انگیزه ی دو چندان به مطالعه بپردازیم. طرح سوال در راستای مطالعه ی فعال و عمیق می شود. برای پیدا کردن پاسخ سوالات، باید تمرکز حواس و دقت خود را حفظ کند؛ زیرا بدون تمرکز نمی توان پاسخ سوالات را پیدا کرد.

طرح سوال، سبب ایجاد نظر انتقادی در فرد می شود و موجب می شود در مطالعه، برای از بین بردن ضعف های خود دقت و تمرکز بیشتری خرج کنیم.

مطالعه اجمالی

مطالعه اجمالی و سریع، باعث پیدا شدن دید باز نسبت به نکات اساسی می شود. در این روش مطالب دسته بندی می شود و مقدار و حجم مطالعه مشخص می شود. دشواری مطالب تخمین زده می شود و تمرکز حواس و دقت افازیش پیدا می کند.

افزایش دقت هنگام مطالعه: جدیت و تعهد در مطالعه

زمانی که مطالعه را شروع می کنید و پشت میز می نشینید، مطالعه را با جدیت شروع کنید. اگر به مطالعه بلافاصله پس از پشت میز نشستن مشغول شوید، تمرکز حواس به مطالعه معطوف می شود. اجازه ندهید موردی به جز مطالعه ذهن شما را مشغول کند.

افزایش دقت هنگام مطالعه: تاثیر خواب و تغذیه بر دقت هنگام مطالعه

کمبود خواب بر راندمان یادگیری نیز تاثیر دارد؛ زیرا زمانی که شما خوابتان می آید از دقت کمتری برخوردار می شوید. میان دو تایم مطالعه حتما به اندازه ی کافی استراحت کنید. تغذیه نامناسب و گشنه بودن باعث می شود دقت ما کم شود و حواس ما بیشتر پرت حاشیه ها شود.

اعتیاد به گوشی همراه

گوشی موبایل ذهن ما را خسته می کند، در روند یادگیری مطالب از سوی ما اختلال ایجاد می کند. با اخبار منفی روی ذهنیت ما اثر می گذارد. به طور کلی فضای مجازی ذهنیت ما را نسبت به درس تغییر می دهد و فضایی بیش از حد ذهن ما را مشغول خودش می کند.

افزایش دقت هنگام مطالعه: راهنما و مشاور تحصیلی

با توجه به اینکه کیا باید مشاور داشته باشند و وظایف یک مشاور تحصیلی چیست در می یابیم که در اولین گام مشاور، اقدام به برنامه ریزی تحصیلی برای دانش آموز می کند.

مشاوران تحصیلی کنکور آسان است با توجه به اهمیت برنامه ریزی سعی می کنند اصل تعادل و عمل به برنامه ریزی را در نظر بگیرند.

در برنامه ریزی برای جلوگیری از خستگی، عدم پرت شدن حواس و قبل از کاهش دقت مطالعه، پارت بندی صحیح و استراحت بین دروس را در نظر می گیرند. اگر فکری ذهن شما را درگیر کند، در هنگام مطالعه آن فکر را یادداشت می کنید و زمان استراحت به آن فکر می کنید تا به استراحت شما خلالی ایجاد نشود.

برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *