کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
تاثیر معدل در کنکور 1401

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱

یکی از مهم ترین مواردی که در سال های اخیر توجه داوطلبان کنکوری را معطوف به خود کرده است تاثیر معدل در نتیجه کنکور سراسری است.

میزان تاثیر معدل در کنکور به امتحانات نهایی شما داوطلبان کنکوری اختصاص دارد و شما با عملکرد مناسب در این امتحانات می توانید نتیجه خود در آزمون سراسری را بهبود ببخشید.

تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با جزییات مربوط به سوابق تحصیلی و چگونگی تاثیر معدل در کنکور آشنا شوید

چگونگی اعمال سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱

میزان تاثیر معدل و سوابق تحصیلی هر سال توسط سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام می شود.

آن دسته از داوطلبان دارای مدرک دیپلم ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد و مدرک پیش دانشگاهی خود را سال ۹۱ به بعد دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره نهایی آن ها لحاظ می شود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سایت سازمان سنجش کشور، میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ همانند سال ۹۹ حداکثر ۳۰ درصد با تاثیر مثبت است.

اما مسئولین مرتبط به دنبال افزایش تاثیر سوابق تحصیلی هستند که در ادامه جزییات این خبر را عنوان خواهیم کرد پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور

در چند ماه اخیر صحبت های زیادی پیرامون حذف تدریجی کنکور از طریق افزایش میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به میان آمده است. شورای انقلاب فرهنگی بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

تاثیر ۶۰ درصدی معدل سال آخر یکی از موضوعاتی است که اخیرا در این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

جزییات این سیاست هنوز به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است اما ما در ادامه به جزییات این سیاست می پردازیم.

اگر قرار باشد که کنکور ۱۴۰۱ با تاثیر ۶۰ درصدی معدل برگزار شود ابتدا باید تصمیماتی مبنی بر استاندار سازی سوالات نهایی گرفته شود،

سوالاتی که قرار است سرنوشت داوطلبان را تحت تاثیر قرار دهد قطعا باید سوالات آزمون نهایی از فیلتر هایی عبور کنند تا استاندارد بودن این سوالات توسط مراجع متخصص در این زمینه تایید شود.

نکته قابل بررسی دیگر در این سیاست چگونگی برگزاری امتحانات نهایی است. بارزترین مثالی که در این باره می توانیم به آن اشاره کنیم نحوه برگزاری کنکور سراسری است،

در کشور ما و پس از چندین سال که از برگزاری رسمی کنکور سراسری میگذرد هنوز هم چند روز مانده به روز برگزاری رسمی این آزمون اخباری مبنی بر لو رفتن سوالات کنکور به گوش می رسد که دانش آموزان را دچار نگرانی و استرس می کند،

و این به این معنی است که نهاد های نظارتی در برگزاری کنکور سراسری هنوز هم موفق به برقراری امنیت کامل در زمینه برگزاری کنکور سراسری نشده اند در این شرایط که هنوز هم بزرگ ترین آزمون سراسری کشور با امنیت کامل برگزار نمی شود مسئولین چگونه می خواهند برگزاری امتحانات نهایی در امنیت کامل را تضمین کنند؟

نکته قابل تامل دیگر در این سیاست این است که دانش آموزان در سراسر کشور دارای سطح آموزشی متفاوتی هستند و مثلا دانش آموزی که در روستاهای دور افتاده کشور در حال تحصیل است قطعا سطح آموزشی بسیار پایین تری نسبت به دانش آموزی دارد که در یکی از دبیرستان ها تیز هوشان در منطقه یک کشور مشغول به تحصیل است و قطعا از امکانات تحصیلی کمتری نیز برخوردار است، با چنین سیاستی که از جانب شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است هر دوی این دانش آموزان باید در شرایطی یکسان امتحان دهند.

اما قبل از تصویب چنین تغییری این شورا باید زیر ساخت ها و امکانات آموزشی یکسانی را در تمام نقاط کشور بوجود آورد و سپس به تصویب چنین قانونی بپردازد.

داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی می شوند

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از شما داوطلبان کنکوری را مشغول کرده باشد این است که آیا شما مشمول اعمال سوابق تحصیلی در نمره نهایی خود می شوید یا خیر؟

همان طور که پیش از این عنوان کردیم داوطلبان رشته های تجربی، ریاضی و انسانی که مدرک تحصیلی خود را بعد از سال ۸۴ اخذ کرده اند و داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را پس از سال ۹۱ دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی خواهند شد.

داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی نمی شوند

داوطلبانی با شرایط زیر مشمول اعمال سوابق تحصیلی نمی شوند.

  • داوطلبانی که در رشته های فنی و حرفه ای فارغ التحصیل شده اند
  • داوطلبانی که در رشته های غیرنظری فارغ التحصیل شده اند
  • داوطلبانی که مدرک تحصیلی خود را قبل از سال ۱۳۸۴ اخذ کرده اند
  • داوطلبانی که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را پیش از سال ۱۳۹۱ دریافت کرده اند

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید و قدیم کنکور ۱۴۰۱

کنکور ۱۴۰۱ دومین سالی است که داوطلبان نظام جدید و قدیم در کنار هم در کنکور شرکت می کنند . تاثیر سوابق تحصیلی برای هریک از این داوطلبان دارای فرمول جداگانه ای است که مشاهده می کنید.

داوطلبان نظام جدیدآن دسته از داوطلبان نظام جدید ( ۳-۳-۶ )، که دیپلم خود را در یکی از رشته های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند و امتحانات پایه دوازدهم آن­ ها به صورت نهایی برگزار شده­ است، سوابق تحصیلی مربوطه به دیپلم آن ها به میزان حداکثر ۳۰ درصد تأثیر مثبت در نمره‌ کل نهایی آنان لحاظ می شود
داوطلبان نظام قدیمسازمان سنجش در اطلاعیه ای اعلام کرد که میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلمه های نظام قدیم که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۷ در یکی از رشته های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که امتحانات آن ها به صورت نهایی برگزار شده است اخذ نموده اند، حداکثر ۲۵ درصد تاثیر مثبت اعمال می شود 

ترمیم معدل

به فارغ التحصیلان دوره متوسطه از سال ۸۴ به بعد و داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی از سال ۹۱ به بعد اجازه داده می‌شود تا در زمان مشخص در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و معدل خود را بهبود ببخشند.

در صورتی که در امتحاناتی که برای ترمیم معدل برگزار می شود شرکت کنید و نمره ی پایین تری را کسب کنید همان نمره قبلی شما که نمره بالاتری بوده است برای شما لحاظ خواهد شد.

زمان ثبت نام در طرح ترمیم معدل

ترمیم معدل هر سال در سه نوبت امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی برگزار می گردد و هر فردی فقط یکبار می تواند در ترمیم معدل شرکت کند و محدودیتی در انتخاب تعداد دروس در نوبتی که شرکت می کند وجود ندارد.

اگر جزو داوطلبانی هستید که در طرح ترمیم معدل شرکت کرده اید بهترین منابع را برای عملکرد بهتر خود در امتحانات و کنکور سراسری انتخاب کنید.

فروشگاه کنکور آسان است

آزمون آنلاین و رایگان کنکور آسان است
تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ چند درصد است؟

بر اساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی تاثیر ۶۰ درصدی معدل نهایی در کنکور ۱۴۰۱ در دست بررسی است برای آگاهی از جزییات خبر این مقاله را با دقت مطالعه کنید

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید و قدیم کنکور ۱۴۰۱ چه تفاوتی دارد؟

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید و قدیم کنکور متفاوت است برای آگاهی از تاثیر معدل این مقاله را کامل مطالعه کنید

ترمیم معدل چیست؟

به فارغ التحصیلان دوره متوسطه از سال ۸۴ به بعد و داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی از سال ۹۱ به بعد اجازه داده می‌شود تا در زمان مشخص در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و معدل خود را بهبود ببخشند به این فرآیند ترمیم معدل می گویند

ارتباط با کنکور آسان است

برای ارتباط با مشاورین کنکور آسان است با شماره های زیر در ارتباط باشید.

۰۹۱۲۱۹۶۴۶۹۰
۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰

2 پاسخ

  1. سلام عذر میخوام من سال ۹۶ توی شرایط سخت که اصلا شرایط درس خوندن نداشتم با معدل پایین دیپلم گرفتم
    بعد از اونم ترک تحصیل داشتم پیش دانشگاهیمو شبانه پاس کردم دوباره امسال برای کنکور ۱۴۰۱ شرایط درس خوندن و کنکور دادنو پیدا کردم تکلیف من چیه ؟
    ینی تو کنکورم تأثیر منفی داره ؟ نمیتونم هیچکاری کنم ؟لطفا کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *