کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
افزایش دقت محاسباتی

افزایش دقت محاسباتی

یکی دیگر از تکنیک های تست زنی، افزایش دقت محاسباتی برای جلوگیری از اشتباه در محاسبات عددی هست.

در این مقاله سعی بر بررسی دلایل اشتباهات محاسباتی و ارائه راهکار برای جلوگیری از آنها داریم.

دقت به معنا ی توجه کردن برای خوب فهمیدن موضوع است. دقت یعنی خوب دیدن و خوب شنیدن است.

اشتباه محاسباتی

یکی از دلایل غلط حل کردن سوال اشتباه محاسباتی است. به این معنا که دانش آموز راه حل سوال را بلد است اما در حل سوال دقت نمی کند و در محاسبات به جواب اشتباه می رسد!

به صورت کلی عدم دقت در محاسبات عددی معمولا ناشی از شتاب و عدم تمرکز است. بهتر است با کنترل شتاب و افزایش تمرکز سوالات را حل کنیم.

دقت بیشتر، به معنای کاستن از سرعت حل نیست. بلکه هدف ما ایجاد تعادل بین سرعت و دقت است.

بهترین منبع برای افزایش سرعت محاسبات سریع ریاضی، تدریس استاد عارف ربیعیان برای کنکور (رشته های تجربی و ریاضی و انسانی) را از سایت رسمی موسسه کنکور آسان است تهیه کنید.

برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

عواملی که موجب کاهش دقت محاسباتی می شوند؟

از آنجایی که رسیدن به پاسخ صحیح هدف ما است، دقت در محاسبات از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای رسیدن به پاسخ نهایی نیاز به شناخت عوامل کاهش دقت داریم. بعد از شناخت این عوامل برای رفع کردن این ضعف ها قدم بر می داریم.

عمده اشتباه دانش آموزان عجله ی بیش از حد برای حل سوال است!

این امر باعث می شود ما به نکات و فعل های (عدم توجه به قیدها، مثبت و یا منفی بودن صورت سوال و همچنین است یا نیست انتهای سوالات) مهم که در صورت سوال مطرح شده است توجه نکنیم و آن را نادیده بگیریم.

  • دنبال خواسته ی اصلی طراح سوال بین خطوط سوال بگردیم. این کارسبب میشه زمان زیادی از ما تلف بشه و هم اینکه صورت سوال را کامل متوجه نشیم و یا سوال را اشتباه متوجه شویم.
  • در دام طراح افتادن! پس از چند سوال نسبتا سخت با سوالی آسان تر مواجه می شویم که ناخود آگاه و با توجه به عدم انتظار، مغز ما با دیدن این سوالات دچار حواس پرتی می شود که بر عملکرد ما دراثر خواهد گذاشت.

هنگام حل سوال بعدی ما مدام به فکر سوالات گذشته باشیم که آیا پاسخ درست را انتخاب کرده ایم و روش حل صحیح بوده یا خیر؟ این کار سبب ایجاد استرس و بی دقتی ما می شود. به طبع این فکار به طور قابل توجه ای بر روی عملکرد ما اثر می گذارد.

با شناخت عواملی که بر دقت محاسباتی و تمرکز ما ما اثر می گذارند، سراغ یادگیری تکنیک های افزایش دقت محاسباتی برای رسیدن به پاسخ نهایی می رویم.

تکنیک های افزایش دقت محاسباتی

  • علاوه بر اینکه با تمرکز و حوصله صورت سوال را می خوانیم زیر نکات مهم آن نیز خط می کشیم. حتما در هنگام حل به آنها نیز توجه می کنیم.
  • فضای کوچک برگه چرک نویس موجب افزایش دقت ما می شود، زیرا برگه محاسباتی ما اگر کوچک باشد محدودیت فضا بر دقت بیشتر ما اثر دارد.
  • خواب و تغذیه مناسب با برنامه ریزی مناسب قبلی، سبب تقویت ذهن و بدن ما می شود. هنگام حل سوال انرژی ما تحلیل نرود و در حل صحیح سوال بر روی ما اثر مثبت می گذارد.
  • توجه به گزینه ها هدف اصلی طراح را برای ما مشخص می کنند و منجر به افزایش دقت ما برای حل سوال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *