کنکور آسان است
55756500 021
4690 196 0912
آموزش خلاصه نویسی

آموزش خلاصه نویسی

آموزش خلاصه نویسی از مهمترین ارکان موفقیت دانش آموز در طول تحصیل برای کسب موفقیت می باشد که در ادامه از اهمیت آن خواهیم گفت.

برای یادگیری و تثبیت مطالب در ذهن، دانش آموزان نیاز به مرور مطالب را حس می کنند. برای اینکه یک منبع حرفه ای برای مرور، در دست داوطلبان باشد، بایستی در خلاصه نویسی حرفه ای عمل کنند.

پس اهمیت خلاصه نویسی و روش صحیح یادگیری آن در زمان مرور مطالب مشخص می شود. زمانی که در برنامه ریزی دانش آموز به مرور نکات برخورد می کند، بایستی سراغ خلاصه هایی که از قبل یادداشت کرده است برود.

هر چقدر این یادداشت ها جامع تر و کاربردی تر باشد، سرعت و حجم یادگیری مطالب برای دانش آموزان نیز بیشتر می شود.

پس برای اینکه دانش آموزان به صورت حرفه ای و کاملا کاربردی بتوانند خلاصه نویسی کنند پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله از سایت کنکور آسان است همراه ما باشند. دانش آموزان به خوبی آموزش خلاصه نویسی را فرا بگیرند تا در این امر بسیار مهم بتوانید حرفه ای عمل کنید.

خلاصه نویسی

خلاصه نویسی به این معنی نیست که شما تمامی مطالب را از عین جملات منبع مطالعه کپی کنید و آنها را مجددا باز بنویسید. بلکه بایستی مطالبی را خلاصه نویسی کنید که در کمترین زمان، مهمترین نکات در ذهن شما بازیابی شود.

به صورت کامل اگر بخواهیم معرفی کنیم بدین صورت می شود که،خلاصه نویسی به مختصر نویسی و یادداشت برداری می گویند که پس از مطالعه کامل یک متن انجام می شود. برای یادداشت برداری، مختصری از نکات اصولی خلاصه نویسی و نکات کلیدی بایستی از یک مطلب به خوبی نوشته و در زمان نیاز مطالعه شود.

* فواید خلاصه نویسی:

  • عدم نیاز به منبع اصلی و کتاب
  • جمع آوری نکات مهم از چند منبع درسی

بهترین زمان برای خلاصه برداری

برای اینکه چه موقع شروع به یادداشت برداری کرد نمی توان زمان دقیقی مشخص کرد. در واقع حین یادگیری و یا مطالعه یک مطلب، سر کلاس و … می‌توانیم مطالبی را یادداشت کنیم.

خلاصه نویسی با اهداف مختلفی انجام می‌شود. هدفی که انتخاب می‌کنید،‌ روی روش خلاصه متن تاثیر بسزایی دارد. یعنی شما وقتی برای امتحان و یا آزمون خلاصه می کنید، بایستی با زاویه ی دید طراحانه به این فرآیند روی بیاورید. در اینجا حدس می‌زنید که طراح آزمون به کدام قسمت ها توجه می کند و از آن‌ها سوال می‌پرسد.

نکات کاربردی در خلاصه نویسی

شاید در نگاه اول این کار برای شما سخت، طاقت فرسا و وقت گیر بنظر بیاید. اما بهتر است بدانید که با یک بار وقت گذاری و یادداشت مطالب مهم، در زمان مرور با یک بار مطالعه خلاصه ی نکات مطالب را به سرعت یادآوری می کنید.

درحین خلاصه نویسی به نکات زیر توجه کنید:

یادداشت ها باید خلاصه و کلیدی باشند یعنی آنچه را که یادداشت می کنید حجم بسیار کمتر از آنچه در متن اصلی وجود دارد باشد.

در این یادداشت ها، یادداشت به زبان خودتان و خوانایی را مد نظر قرار دهید. اثر این کار چند برابر بیشتر از این است عین مطالب کتاب و یا منبع را بنویسید.

مطالعه مطالب خلاصه نویسی به شما این امکان را می دهد که کند خوانی شما کنار برود و تمرکز بر روی مطالب مورد مطالعه بیشتر می شود.

از یادداشت به روش های جالب و تمیز، مانند مرتب و رنگی، مطالب ستاره دار و … استفاده کنید. چون این کار باعث افزایش انگیزه برای مطالعه می شود.

متن ها را عین کتاب کپی نکنید. کپی مطالب به این دلیل انتخاب درستی نیست زیرا چون عملاً وقت و انرژی خود را برای خلاصه کردن هزینه می‌کنید، بی‌آن‌که دستاورد ارزشمندی کسب و کنید. یعنی به کار نمی آید و فقط بیهوده وقت گذراندیم.

اگر حس می‌کنید خلاصه شما بیش از حد طولانی خواهد شد، از خود بپرسید: «آیا نکته‌ای نیست که بتوانم از نکات انتخاب شده حذف کنم و به جای آن، این نکته را که الان پیش روی من است، قرار دهم؟» با این کار در کاهش مطالب اضافی قدم برمی دارید.

از بدی های خلاصه نویسی همزمان با مطالعه این است که شما شاید در ادامه به مطالب مهمتر و جامع تر برخورد کنید و با توجه به مقدار مطالب حجم نوشته های شما بالا می رود. پس برای اینکه اگر می‌خواهید خلاصه‌ای تهیه کنید که کیفیت بسیار خوبی داشته باشد و هر کس آن را می‌بیند، به وضوح متوجه شود که اصولی است، پیشنهاد ما این است که پیش از خلاصه نویسی متن در بار اول، در بارهای بعدی این کار را انجام دهید.

مشاورین موسسه ی کنکور آسان است

از وظایف یک مشاور تحصیلی خوب، تدوین یک برنامه ریزی اصولی و کاربردی برای دانش آموزان می باشد. کاربرد خلاصه نویسی را هم در برنامه ریزی ها و در زمان مرور می توانیم دریافت کنیم. زیرا در زمان مرور، تایم ما برای مطالعه محدود است و باید چکیده ای از مطالب را مطالعه کنیم تا تمامی مفاهیم در حافظه ی ما بازیابی شوند.

از ویژگی های برنامه ریزی مشاوران کنکور آسان است می توان به پارت بندی صحیح و قرار دادن مرور منظم، تست آموزشی برای تثبیت مطالب و قرار دادن وقت برای جمع بندی مطالب را قرار می دهند. دقیقا زمان هایی که باید از خلاصه نویسی هایی که در طول سال به صورت حرفه ای انجام شده است، استفاده می گردد. اگر دانش آموز در یادداشت برداری مشکل داشته باشد، اصول خلاصه نویسی را به صورت کامل به او آموزش می دهند.

دانش آموزان برای ارتباط با کنکور آسان است و دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره تماس های زیر می توانند در ارتباط باشند:

دفتر مرکزی : ۰۲۱۵۵۷۵۶۵۰۰
مشاور ارشد : ۰۹۱۲۱۹۰۴۶۹۰

منابع آموزشی موسسه کنکور آسان است، با تدریس های مفهومی و تستی، یکی از کامل ترین مجموعه های آموزشی برای کنکور و معدل سازی است. با تهیه منابع موسسه کنکور آسان است شما می توانید از مشاوره های تحصیلی نیز استفاده کنید.

بهترین منابع آموزشی ویژه تست زنی کنکور را از سایت رسمی کنکور آسان است تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *